Blænde brændovnshul

Håber nogle kan være behjælpelig med svar på nedenstående, så jeg kan få arbejdet udført når arbejdsdagen er overstået:

- Jeg har netop afmonteret brændeovn på huset's 1. sal. Det skal her bemærkes at skorsten stadigvæk er i brug, idet at der ligeledes er brændeovn i stueetagen som vi flittigt bruger
- Spørgsmålet er dog, hvordan får jeg lettest muligt blændet hullet? Hvilke materialer skal der bruges?

Normalt har jeg altid hold mig lidt væk fra murerarbejdet, men tænker at få lukket et hul efter en brændeovn bør være relativt simpelt. Har fundet en video der ganske let forklare processen, men er i tvivl omkring hvilke materialer der konkret skal bruges. Så hvis nogle af jer måske kan hjælpe mig lidt på vej med følgende:

-Er det en speciel type mursten der skal anvendes? -Hvis ja, hvilken?
- Hvilken mørtel skal anvendes? -Eksistere der måske en pre-mixet blanding hvor jeg blot skal tilføje vand?

^^ Antager at alt materiale der skal anvendes skal være brandsikkert, i tilfælde af skorstensbrænde.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Almindelig pudse mørtel som kan købes som tørmørtel og kun skal tilsættes vand, og en almindelig mursten. eller 2.  
Først fjernes forings røret og du hugger lidt rent inde i hullet så der ikke er alt for meget sod m.m. som der skal mures i. Så blandes en lille smule mørtel og du murer nogle stumper sten ind som er hugget til så de næsten passer i hullet. Der må gerne mangle 1 - 2 cm yderst og eventuel lidt i toppen.
Så venter du til dagen efter og blander igen lidt mørtel som så presses nogenlunde hårdt ind i det resterende. Vent en times tid og der skrabes helt glat af med væggen. Et par dage efter kan der spartles eller hvad der skal gøres.
Det med et mure ind først og så dagen efter være lidt hårdhændet er for at få pudslaget helt lukket UDEN at du kommer til at skubbe stenene ind i skorsten. Skorstensfejer er noget træt af en stor klump nede midt i skorsten som kosten hænger fast i.
Er der en renselem tæt på kan du måske få en hånd ind på bagsiden af murer arbejdet. Så tager du lidt mørtel i hånden ( husk gummehandsker ) og smører glat på bagsiden.
Husk at fjerne eventuel spilt mørtel m.m. ved nederste renselem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Tusind tak for din udførlige vejledning. Et par hurtige yderligere spørgsmål:
1) Vil Cempexo Universalmørtel være et udemærket at gøre anvendelse af? (Har lidt rester stående derhjemme i værkstedet).
2) Kan gamle mursten fra husets opførsel bruges (1891), har lidt rester liggende i værkstedet?
3) Hvor lang tid skal jeg vente med at tage brændeovn i stueetagen i brug igen, efter at hulet er blevet lukket på 1. salen?

God weekend :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Her er beskrivelse af mørtelen : Cempexo Universalmørtel til brug som pudsemørtel, fugemørtel og i forbindelse med reparationsopgaver på murværk.
Så et stort JA herfra Hvis ikke det er meget klumpet ( for gammel )
Gamle murstens stumper er rigtig gode
Efter 3 - 4 dage kan du sagtens fyre op i stueetage. -

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også