Er væggen mon bærende?

Jeg har en idé om, at fjerne væggen til det ene værelse i mit hus for, at gøre et forholdsvis lille køkken større og lysere. Jeg ved godt, at for sikkerhed skal det vurderes professionelt, men hvad tænker iDet drejer sig om den markerede væg. Der er fuld førstesal på (et stort rum) og tagryggen går lodret på billedet. Altså samme retning, som væggen jeg gerne vil have væk, går.
Jeg er sgu ikke særlig handy, men jeg har masser af ideer 😂 jeg bor ikke i huset, så jeg har ikke lige forsøgt at banke på væggen - men det kan måske være en meget god indikation?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Over etage på huset og tagryg i samme retning som væggen altså spær på tværs af væggen. Det indikerer at væggen sandsynligvis er bærende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det med at banke på vægge KAN være en god indikation, men man kan også blive snydt hvis det er en bærende væg opbygget som en let væg (C-profiler, fibergips mm.).

Nu er det lidt noget gætteri da udgangspunktet for mit svar er meget begrænset. Du kan evt. gå ind på MinEjendom.dk og hente alt materiale ned. Ofte ligger der noget materiale som kan indikere hvorledes huset er opbygget/funderet, hvilket jeg ville bruge som grundlag hvis ikke jeg kan besigtige huset.

Når alt dette så er sagt, så kan man sagtens åbne rummet op selvom væggen er bærende. Væggen kan rives ned og erstattes af søjler i hver ende samt en bjælke, som agerer understøtning for et eventuelt bjælkelag som hviler på væggen. Væggen ser ikke så stor ud så funderingen er nok ikke et issue, men der skal helt sikker laves en vurdering på et bedre grundlag, før man gør igang med forhammeren :)

Ingeniør født med ti tommelfingre
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis