Gasfyr taber tryk

Hej alle,
Jeg skriver her nu, fordi jeg er ved at være desperat. Vi har siden start december bøvlet med vores gasfyr, og det er som om ingen kan finde ud af hvad der er galt
Start december begyndte vores fyr at tabe al sit tryk. Det gik ud og ofte måtte vi fylde på hver dag fordi det tabe ml 1-1,5 bar tryk om dagen. Der var ingen utætheder at se. Vi ringer selvfølgelig til vores vvs’er som kommer og konstaterer at det er ekspansionsbeholderen (og 2 andre ting jeg selvfølgelig ikke kan huske hvad hedder), den er galt med - så det skifter han.
Fyret taber dog fortsat vand. Han synes jeg skal ringe til forsikringen og få lavet en lækagesporing. Det får jeg og han finder ingenting. Han er her i 3 timer og laver både tryksporing og sporing med gas. Jeg ser dog selv at der kommer lidt vand fra ventilen på radiatoren i soveværelset. Men ingen brud på nogle rør, konstaterer han. Måske har der været er brud, men det kan have været så lille at lidt snavs har lappet det, da han har lavet tryksporingen.
Jeg får igen vvs ud for at skifte ventil og termostat i soveværelset - og så også på badeværelset nu hvor han er igang, for det er noget gammelt noget. Skæbnen vil så, at han ikke får lavet det helt tæt i soveværelset og han glemmer at spænde dimsen på badeværelset, hvor man udlufter radiatoren. Han kommer derfor og laver det om.
Fyret taber fortsat tryk. Jeg begynder at skrive ned hvor meget det taber. Nogle dage 0,5 bar, andre dage 1,5. Det svinger meget. Jeg ringer til forsikringen igen, da vvs mener det ikke kan være fyret den er gal med nu.
Dagen inden lækagesporingsfirmaet skal komme, taber fyret pludselig 2 bar tryk på 24 timer. Da de kommer finder de ikke noget brud.
​Jeg ringer til vvs igen, og han kommer ud. Han siger det eneste der så kan være galt med fyret er hvis veksleren er i stykker. Han skifter den og ser på den gamle at der bagpå er store kalkerender. Noget tyder altså på, at den har været utæt. Han fylder til middag 2 bar tryk på fyret - og næste morgen da vi står op er den igen nede på 0,8 bar tryk. Vvs ved ikke hvad han skal gøre, forsikring kan ikke hjælpe fordi der ikke er et brud og vi er i vildrede.

Derfor - hvis I har nogen som helst ide om hvad der kunne være galt med vores fyr eller rør tager vi hjertens gerne imod råd og vejledning. Det har været halvanden måned med omkring 20 besøg fra forskellige folk og ingen ved længere ved de skal gøre. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Undersøg om der er små kalkrender bag på den nye veksler :)

 

Jeg  har døjet med et gasfyr på arbejde. Det viste sig at være sikkerheds ventil inde i fyr der lækkede. Det var meget mindre end du nævner, og vandet dryppede ned på et meget varmt rør og fordampede med det samme. Så hvis fyret taber meget igennem sikkerhedsventil vil i kunne se det ved afløbet. Eventuel tage plast rør eller slange fra sikkerheds ventil og sætte ned i en spand.
Det er også interessant at vide om den nye ekspansions beholder virker.
Når du fylder vand på vil trykket stige nogenlunde jævnt i 1/2 - 1 minut. eller længere tid afhængig af anlæggets størrelse.
Stiger trykket til 1,5 - 2 bar i løbet af 5 - 10 sekunder så fejler ekspansions beholder igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar, de herrer. Der er nu en opdatering på det hele. Det var ikke fyret den var gal med. Vores vvs blev ved med at holde på at det var ude i rørene og tredje lækagesporing viste heller ingenting. Han havde dog alligevel en mistanke om noget ved en samling med noget messing, men kunne jo ikke gøre noget, når trykprøven ingenting viste. I går brækkede vi derfor selv gulvet op, for nu skulle der ske noget. Og tada - der er en rørskade i vores køkken. Jeg er vred og gal over alle de mandetimer der er blevet brugt uden at have fundet noget. Men lettet over at problemet er fundet. Nu må vi se hvor slem skaden er og hvor meget vandet har ødelagt, når der kommer fagfolk ud og ser på skaden. 
Du skal  hurtigst mulig have fat i eventuel rørskade forsikring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er allerede igang. Og den er heldigvis udvidet ;) men tænk sig at man selv er nødt til at brække gulv op for at finde skaden....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis