Gulvafløb og fald i nyt badeværelse

Hej LDS'er.Er der nogle der kan præciserer vedr. gulvafløb og fald i henhold til BR18.
Skal der være fald mod afløb i det resterende badeværelse, når afløbet er placeret under gulv? (se tegning)

På forhånd tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skjulte afløb under gulv har ingen betydning for fald i badeværelset. Det vedrører kun håndvask. Du skal kun kigge på unidræn.
Deraf følger at der kun er afløb i bruseniche, og du må ikke have op kant hvor du viser bruseafskærmning ( det viser du heller ikke.)
Der er ikke krav til fald uden for bruseniche, men det er da en god ide at have et lille fald så man ikke risikere bagfald. Men det er naturligvis i bruseniche at vandet skal forsvinde lidt hurtigt
Så skal du betragte hele gulvfladen som et kar der kan indeholde vand hvis afløbet ikke kan følge med. Der skal kunne stå 3 cm vand over gulvafløb inden det løber ud ved døren. Altså f.eks. et par cm fald plus 1 cm dørtrin med vådrums sikring op ad.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik og Martin

Super tak for hurtigt svar..
Yep, jeg er med på, at der skal være 30mm fra overkant af tilstødende gulv til linjeafløbet. Jeg synes bare at have læst, at kravet iht BR18, havde en ordlyd på at, der ikke måtte være vandret gulv i badeværelset. Så det givetvis altid skulle have fald mod et afløb.

En enkelt spørgsmål mere. Overgangen fra glasvæggen og ind i brusenichen..er det her nødvendigt at lave "trin" ned (fx. 10-15mm) eller må faldet begynde der fra og så ned mod linjeafløbet?

Mvh Martin

Hvis gulvet var udført vandret uden for brusenichen (meget lidt fald) skulle der etableres et trin ned på min. 10 mm. Du har et ekstra afløb uden for brusenichen og der er herfor ikke et krav om et trin ned.
BR18 beskrives på denne måde for at sikre der ikke udføres bagfald på gulvet. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin.

Afløbet udenfor brusenichen ligger under betonen og er skjult inde i væggen.
Så der kan ikke blive afledt noget vand væk under vasken...

Bygningskonstruktør skrev den 15-01-2020 23:52:01

Hvis gulvet var udført vandret uden for brusenichen (meget lidt fald) skulle der etableres et trin ned på min. 10 mm. Du har et ekstra afløb uden for brusenichen og der er herfor ikke et krav om et trin ned.
BR18 beskrives på denne måde for at sikre der ikke udføres bagfald på gulvet.

 

Annonce
Arh læste det som at det var et afløb i gulvet hvor vandafledning skete ved vægkanten som denne:

Det beklager jeg. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Helt i orden 

Men så bliver det retvisende, at lave trin ned ved bruseniche (mindst 10mm) og let fald på det øvrige gulv mod afløb?

Jeg mener vi her en gang har vist at ordlyden er sådan at afløb IKKE er afhængig af højde på gulv i tilstødende rum. Man kan sagtens forestille sig at man går lidt op i badeværelse. Der skal bare være 30 mm til dørkanten.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis