Gulvafløb og fald i nyt badeværelse

Hej LDS'er.Er der nogle der kan præciserer vedr. gulvafløb og fald i henhold til BR18.
Skal der være fald mod afløb i det resterende badeværelse, når afløbet er placeret under gulv? (se tegning)

På forhånd tak
Hej LDS'er.Er der nogle der kan præciserer vedr.... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.

Tak for svar,
I forhold til punkt 2 i ovenstående, kan du så sige mig hvor dette krav er beskrevet? Kravet om 10mm betyder jo reelt at alle brusenicher skal have sådan en kant ned til bruseområdet - er det rigtigt forstået? ​

Og i forhold til dit punkt 4 i ovenstående. Gælder det også når området ikke er vandpåvirket? Hvor kan man se at dette er et krav? Kan du evt indsætte teksten der beskriver det?

På forhånd tak!

/Thomas
Bygnings konstruktør: Jeg kan ikke forstå at du stadig bruger udtrykket 30 mm under gulv i tilstødende rum. 
Jeg er sikker på at der står afløb 30 mm under hvor det kan løbe ud far bade værelse ( Karvirkning ) Jeg er sikker på at man godt må gå den smule "op i " badeværelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-04-2024 22:45:31

Bygnings konstruktør: Jeg kan ikke forstå at du stadig bruger udtrykket 30 mm under gulv i tilstødende rum. 
Jeg er sikker på at der står afløb 30 mm under hvor det kan løbe ud far bade værelse ( Karvirkning ) Jeg er sikker på at man godt må gå den smule "op i " badeværelse. 

 Hvis du mener selve bundstykket er den ikke beregnet som vandtæt. 

Man kan smørre vådrumsmembranen op af forkanten af bundstykket og så vil den kunne tælle med, men det vil ikke være en særlig køn synlig løsning 🙂


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Der er mange muligheder, liste på gulvet, 3 cm fald over hele osv. Men hvis der ikke udtrykkelig i reglerne står 3 cm under gulv i naborummet, så må man formulere sig lidt anderledes.
Jeg mener godt man må " gå op " i badeværelsse

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-04-2024 13:10:51

Der er mange muligheder, liste på gulvet, 3 cm fald over hele osv. Men hvis der ikke udtrykkelig i reglerne står 3 cm under gulv i naborummet, så må man formulere sig lidt anderledes.
Jeg mener godt man må " gå op " i badeværelsse

 Hej Erik.

Jeg kan desværre ikke henvise til SBI 252, da jeg er på orlov, da min mindste på 4 år her fået konstateret leukæmi i februar måned og konen stadig døjer med sin hjernetumor, nu med kræft i siden år 2020.

Men her er nogle udklip fra en pjece fra, sbi 252 blev til og som stadig er gældende.

OBS. Man må godt udføre gulvet i bruseområdet højre end "resterende baderum" dog udløses der flere krav om ekstra riste som så skal overholde overstående krav med de 30 mm som ligger i resterende baderum., samt maks højder for det ophævet bruseområde og lokale opkanter m.m. 




ThomasBengtsson skrev den 25-04-2024 11:32:20

Hejsa.

Tak for svar,
I forhold til punkt 2 i ovenstående, kan du så sige mig hvor dette krav er beskrevet? Kravet om 10mm betyder jo reelt at alle brusenicher skal have sådan en kant ned til bruseområdet - er det rigtigt forstået?

Og i forhold til dit punkt 4 i ovenstående. Gælder det også når området ikke er vandpåvirket? Hvor kan man se at dette er et krav? Kan du evt indsætte teksten der beskriver det?

På forhånd tak!

/Thomas

 Jeg kan henvise til SBI 252. Jeg kan dog ikke tilgå den grundet overstående.

2) kravet om de 10 mm er hvor der udføres "vandret gulv" badeværelser kan også udføres med et generelt lige fald med afløbet så de 10 mm kan undgåes. Faldet skal ligge mellem min. 10-20 promille så afløbet kan sagtens også komme under de 30 mm, hvis afløbet er placeret meget langt fra det tilstødende rum. ( Mere end 3 meter)

4) se vedhæftet billeder.


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Jeg kan godt huske at du holdt pause her på siden p.gr.a. flere kvaler, du har været savnet. Jeg har glædet mig over at du er lidt tilbage, og ønsker al mulig god bedring selv om der er grund til bekymring.
Dine henvisninger er super. Det forklarer jo netop min tese.
Det er fra gulvets indgangsniveau og til overkant afløb der skal være 30 mm Der står ikke noget om gulv i tilstødende rum.
Det gør jo en væsentlig forskel ved etablering af gulve på. f,eks, 1 sal  Så kan bjælkelaget bibeholdes og man kan stadig lave lovlige baderum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis