Efterisolering af fladt build-up tag fra 70erne

Hej alle

Mit hus er opført i1979 med klassisk build-up tagkonstruktion. Jeg ønsker at efterisolere for at spare på varmen og desuden have et lille større fald da jeg kan se der er lunker hvor der samler sig vand når det regner som ikke bliver ført ud til tagrenden. Når man læser op på typiske råd omkring efter isolering af fladt tag med tagpap er det gerne nævnt at det nemmeste er at tilføje udefra hvor man ligger et nyt lag isolering på det eksistrende tagpap og brænder et nyt lag pap på dette.

Min tagkonstruktion er bygget op således:
Tagpap
100mm rockwool a-tagplader
100mm rockwool a-underlagsplader
påklæbet dampspærre
19mm vandfast krydsfiner
kiler med fal 1:100
75x150 mm spær
12mm loftsbeklædnings brædder

Da jeg snakkede med min tømmer omkring opgaven var han bekymret for at der i tegningerne er nævnt at der ligger en dampsærre på min krydsfiners plade.Hvis man så isolere udenpå ville man få en dampsærre inde i konstruktionen. Altså der ville være 3 dampspærre total så hans forslag var at fjerne det gamle lag tagpap inden man puttede yderlig isolering på. Min bekymring er hvor nem tappappet er at få af og om det vil ødelægge den eksistrende isolering når man prøver at fjerne den. Der er selvfølgelig også en ekstra udgift ved at skulle bruge tid på dette. Det er et sundt tag nu og uden fugt så vil heller ikke skubbe det i en negativ retning så det er vigtigt at det bliver udført korrekt hvis man laver ændringer. Det vedhæftede billede er fra tegningerne på huset.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bump, håber nogen har noget at byde ind med her :-) 
Det er bedst at pille det gamle tag af. Uanset dampspærre i krydsfiner så er tagpappet i sig selv en dampspærre som så lukkes inde midt i isolering.
Jeg ville nok undersøge muligheden for at lægge nye spær på så du får en ordentling hældning på taget. Når det er lagt på og undertag eller tagplader er monteret kan man gå inde under og i ro og mag skære tagpap og krydsfiner i stykker som kan komme ud af gavlene inden disse lukkes.
Men når du har 200 mm isolering og taget er sundt så ville jeg lade det ligge. Der er ikke meget at tjene ved at gå højere om i isolering i forhold til den større udgift det er at lave nyt tag.
Vand pytter der står på tagpap var meget almindelig og gør ikke noget, hvis bare det er tæt

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig ned Erik
Pytter skulle være ok, hvis pappet er tæt..
Med mindre du har skiftet døre/vinduer, ville jeg bruge pengene dér🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis