Hej,
Jeg har gennem 2 år haft problemer med at det lodrette varmerør over min radiator i soveværelset banker, især om aftenen, når min overbo har tændt for sin radiator. Bor på 2. sal, der er 3 etager i alt.
Al byggemateriale omkring røret blev fjernet, sat plastik på hængsler, så radiatoren ikke sad på metal. Jeg har fået varmerøret skiftet mellem mit varmerør og overboens, da det kunne være resonans. Overboen eller underboen har ikke haft nogle gener.
For 2-3 uger siden opdagede jeg, at hvis jeg satte min radiator lige over 3, så banker varmerøret ikke når min overbo bruger varmen. Jeg mistænker nu, at radiatoren sidder for tæt på varmerøret, at det på en måde afkøler det når radiatoren er kold og medvirker til at det skal trække sig sammen/udvide sig. Når radiatoren er på 3, er det stykke der banker også varmere end når den er slukket, ligegyldigt om overboen bruger det.
Jeg ville bare høre om min teori har nogen hold på jorden?
Har vedlagt 2 billeder, det ene er min underbo's radiator, hvor der er ca 18 cm fra varmerør. Det andet er mit, hvor afstanden er på ca 10 cm. Det er vidst sat et afstandstykke ind hos underboen:
Hos mig: (det er kun ca 40 cm af røret der banker, lige over samlingen (T'et))