Varmerør banker - radiator sidder for tæt?

Hej,

Jeg har gennem 2 år haft problemer med at det lodrette varmerør over min radiator i soveværelset banker, især om aftenen, når min overbo har tændt for sin radiator. Bor på 2. sal, der er 3 etager i alt.

Al byggemateriale omkring røret blev fjernet, sat plastik på hængsler, så radiatoren ikke sad på metal. Jeg har fået varmerøret skiftet mellem mit varmerør og overboens, da det kunne være resonans. Overboen eller underboen har ikke haft nogle gener.

For 2-3 uger siden opdagede jeg, at hvis jeg satte min radiator lige over 3, så banker varmerøret ikke når min overbo bruger varmen. Jeg mistænker nu, at radiatoren sidder for tæt på varmerøret, at det på en måde afkøler det når radiatoren er kold og medvirker til at det skal trække sig sammen/udvide sig. Når radiatoren er på 3, er det stykke der banker også varmere end når den er slukket, ligegyldigt om overboen bruger det.

Jeg ville bare høre om min teori har nogen hold på jorden?

Har vedlagt 2 billeder, det ene er min underbo's radiator, hvor der er ca 18 cm fra varmerør. Det andet er mit, hvor afstanden er på ca 10 cm. Det er vidst sat et afstandstykke ind hos underboen:

Hos mig: (det er kun ca 40 cm af røret der banker, lige over samlingen (T'et))
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din teori har ingen hold på jorden. som du selv udtrykker det. Altså teorien om at det er afstanden imellem radiator og røret der er årsagen Den lavere temperatur på radiator kan kun påvirke røret i mikroskopisk grad igennem luften. Det eneste sted der kan være en varme overførsel er lige ved termostaten og i det rør der går hen imod T stykket.
Det der mindsker bankelyde i røret er en konstant tilstand. Altså at du stiller radiator som du ønsker temperatur, og så lader den stå der.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du har ret, at det er den konstante tilstand i røret der er afgørende. Det er bare utrolig mærkeligt at det varmen i min radiator (3 eller over) der afgøre det, når det er overboen der fyrer op for varmen og ikke mig.

Min underbo har det 8 cm rør fra T-stykke til termostat, som jeg ikke har, og det banker ikke hos ham når jeg tændt og han ikke har. Som du siger, her kan der være en varmeoverførsel, mon det er det der er afgørende?

Nej. men jeg kan ikke sige hvad det så er.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hmm, sådan ser det ud hos overboen..
I stedet for at gå direkte gennem muren til næste værelse, er der valgt at føre rør som vist. De kysser godt nok både væg og radiator..

Er der nogen forslag til evt afstandstykker man kunne sætte imellem for at se om det er det som skaber problemet?
Har set flere VVSere med små blå plaststykker, men ved ikke hvor de har dem fra.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis