Montering i gipsvegg med dampspærre

Hei Lav-selv folk!

Min familie har nylig kjøpt hus her i Danmark, og er i gang med å innrede huset med knagger, reoler og skap. Det som er problemet her er ytterveggene, som har en dampsperre direkte bak gipsplaten. Det er kun en enkelt gipsplate, så man kan ikke skrue noe inn uten at dampsperren kan brytes. Hva er mine alternativer?

Konstuksjonen av veggen er altså 1 gipsplate - dampsperre - stolper (med 60cm mellomrom)

Konkrete eksempler jeg skal henge opp er følgende:
1) Magnetblokk til kniver i kjøkkenet. Her har jeg vurdert dobbelsidig tape (TESA Powerbond / 3M VHB / ...) Er det godt nok? Alternativer?
2) Ikea Fintorp stang, også til kjøkkenet (forhåpentligvis til å henge kopper fra kroker). Denne rammer ikke noen stolpe, da den skal henge mellom vindu og dør. Hva kan man gjøre her? Tviler på at dobbelsidig tape kan holde de små stangholderene. Montere den på en liste, og montere listen med tape?
3) Bilder monteres med klæbesøm (TESA 2kg eller lignende) ? Holder de til gips?
4) Fastgjøre høye reoler til veggen. Her vurderer jeg å bruke vinkelbeslag, og skrue inn i stolpene bak gipsplaten. Vil dette være et problem for dampsperren? Hvis ja, kan man bruke noe lim, silicon eller noe lignende sammen med skruen?

Er litt skeptisk til denne tapen, da den jo kun holder på yttersiden av en gipsplate.

Håper noen kan hjelpe, for ellers blir stuen vår ganske tom å se på :P 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du skal ikke være så super nervøs for din dampspærre. Der hvor du skruer igennem gips og ind i stolper er der slet ingen problemer. Dampspærre vil smyge sig om skruen og der vil ikke kunne slippe varm luft igennem hverken dampspærre eller stolpe.
Borer du hul og sætter gips dybel ind er der naturligvis et lille hul i dampspærre men det er så minimal at det ikke har nogen betydning. Vil du hjælpe lidt på det så giver du en lille klat silicone, akrylfuge eller lignende ind i hullet før skruen kommer i. Det vil tætne så vi er nede på under 1 promille luft hvis man kan udtrykke det på den måde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis