Fugebånd - fugt

Vi har fuget vores vinduer med en diffusionsåben fuge fra Dana lim der hedder F600. Den er monteret korrekt mellem 2 paralle fugeflader, her sokkel og bundkarm og er dimensioneret korrekt ift. fugens tykkelse og båndet udvidelse. Vi havde overvejet at fuge med en fugemasse i bunden af vinduerne men vi ville gerne ha den samme fuge hele vejen rundt. Fugen er efter anvisningerne så det er ikke et krav med en fugemasse. Dette gælder kun hvis fugefladen er skrå.

Problemet er så at vi efter længere regn og blæst får fugt ind gennem fugen. Der er stoppet med fugefilt og så er fugen monteret udvendigt og fuldt ekspanderet. Vi har ikke stoppe isolering indefra endnu og naturligvis ikke monteret den indvendige fuge, som blive en tæt elastisk fuge.

Jeg har talt med Dana lim der siger at det er lavet korrekt, men tilbyder at sende en mand forbi og tjekke det.

Jeg tænker om problemet ikke skyldes at fugebånd er en smule åbne og der dermed, fordi der ikke er en tæt fuge indvendigt endnu, kan trækkes fugt gennem når der opstår en stor trykforskel mellem ude og inde? Det er jo den indvendige fuge der skal lukke for vind og træk, så jeg tænker at når fugen lukkes af indvendigt vil der ikke trækkes fugt ind? Jeg vil dog gerne være helt sikker inden vi lukker det af, og jeg vil selvfølge gerne undgå at skift fugen, da den som nævnt er monteret efter foreskrifterne.

Nogen der har oplevet noget tilsvarende?





eliteMario
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er hældningen på sokkelkanten under vinduet? Løber vandet væk fra fugen?

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

jthyge skrev den 15-01-2020 12:24:04

Hvordan er hældningen på sokkelkanten under vinduet? Løber vandet væk fra fugen?

Tak for svar. Der er ingen hældning da fugen ligge helt ude ved sokkelens kant (se billede herunder). Jeg har fået Danalim på sagen, men de skal ha deres producent til at se på det. Jeg tænker at det må være noget mange har oplevet, men ingen af dem jeg har talt med har set det før....

Som du kan se på billedet her er der ingen sålbænk hvor vandet kan ligge... men når det regner meget kommer der jo en del vand ned fra vinduet der er 2,2 m højt. Det vand der løber ned kan jo presses mod fugen, men igen, det er det jo beregnet til da en sådan fuge her følger foreskriferne...

Jeg håber bare at det "blot" er pga. træk af fugtigluft og det er klaret ved at lave den indvendige fuge tæt...


eliteMario
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis