Montere bardun til skorsten på tegltag

Hej. Vi har for nyligt fået monteret en ny stålskorsten til vores brændeovn fordi den gamle ikke holdt tæt for vand og flere tømrere ikke kunne finde utætheden. Den gamle var ikke monteret med barduner og lavet i et helt stykke på godt 5 meter. Derfor fik jeg ikke monteret barduner på den nye. Jeg kan se at den ikke længere er helt i lod så nu tænker jeg at det et nødvendigt med de barduner! Men mit spørgsmål er egentlig, hvordan monterer jeg dem i et tegltag? Helst uden at bore igennem teglene.  Vi har 

på forhånd mange tak for hjælpen.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo noget an på hvordan din skorsten er placeret på taget.
Er den tæt ved tagrende kan du bruge et par 1/2 " galvaniserede vandrør. De bankes flade i begge ender på sådan en måde at den ene ende kan bukkes og stikkes op under tagsten for at skrues fast i lægte. Eventuel en ny lægte der lægges ind lige over den som røret kommer ind over.
Den anden ende som kan være flad på et lille skrue sammen med et bånd som går rundt om skorsten.
Skal du bore hul i tagsten kan det gøres på en top i tagsten og skruen sættes i silicone så kommer der ingen vand ind.
Ellers må du tage et billede i morgen og sætte ind.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar. Den sidder tæt ved gavlen og ca et par meter fra tagerenden. Så der er ikke andet for end at bukke noget galvaniseret stål og skrue det fast i en lægte så det stikker ud under tagstenene?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis