Slagregn ved vindue

Hej

Jeg har udfordringer med at der kommer vand ind ved et vindue når der er slagregn på muren.
Det lader til at det render på indersiden af ydermuren.

Den tidligere ejer har indsat et alt for lille kældervindue. Dvs vandet ledes ind over vinduet og drypper ned i karmen. Se billedet (røde sten = ydermuder, Grå = "indvendig", hvide = toppen af lysningen i vinduet)Jeg er i tvivl om hvis jeg udskifter vinduet til et korrekt størrelse, om det så vil løse problemet? Vinduet bliver jo placeret hen over hulmuren (og indirekte der hvor vandet løber ned på indersiden af ydermuren)
Håber der er nogle der kan give nogle gode råd.

Morten G
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan ganske rigtig sagtens løbe vand på indersiden af ydermuren. Problemet med at det så kommer ud ved vinduer bør afhjælpes med en TP rende. LINK se specielt side 7 for illustration.
Men du kan måske redde det ved at lave et stykke indskudsblik som leder vandet udad og forbi vindue. Det skal så bukkes svagt nedad uden for vindue gå ind over vindue og bagkant ombukkes opad med en lille kant helst over vinkel. Der skal være fald udad. Ender bukkes op og hjørne bagud tætnes med silicone. Kan det blive lidt bredere end vindue så er det godt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-01-2020 23:39:51

Der kan ganske rigtig sagtens løbe vand på indersiden af ydermuren. Problemet med at det så kommer ud ved vinduer bør afhjælpes med en TP rende. LINK se specielt side 7 for illustration.
Men du kan måske redde det ved at lave et stykke indskudsblik som leder vandet udad og forbi vindue. Det skal så bukkes svagt nedad uden for vindue gå ind over vindue og bagkant ombukkes opad med en lille kant helst over vinkel. Der skal være fald udad. Ender bukkes op og hjørne bagud tætnes med silicone. Kan det blive lidt bredere end vindue så er det godt.

 Hej @ev elmand.
Hvis man laver løsningen med indskudsblik, hvordan fuges der så udvendigt? Da blikket vil gå ind mellem vinduet og overliggeren, så er jeg i tvivl om regn kan presse ind, da der så ikke kan være en fuge.... eller er jeg helt væk på den ;o)


Morten G
læg en bred gummifuge mellem blik og overligger. Husk at blik skal nå ud forbi vinduet i ssiderne, ellers løber der vand ind i hjørnerne.
Du kan godt fuge over blikket men der skal være et par store huller i fugen så vandet kan finde vej ud ellers fyldes "karret" og du får igen vand ind. Ved TP render indmures ofte et parstykke plastrør på 16 mm ( elektriker rør) Det siger lidt om hullets størrelse. Det er ikek på grund af vandmængden men for at hullet ikek skal stoppe til med edderkoppespin og lignende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis