Er væggen bærende? Skal gerne væltes

Hej Lav-det-selv,

Nu har jeg læst en masse med herinde, og laver så også mit første post.

Vi er ved at planlægge renoveringen af vores 1973'er hus.
Vi vil gerne vælte væggen mellem køkken og stue, og vi tror ikke at den ikke er bærende. Men inden vi betaler for at få en arkitekt eller tømrer ud for at kigge på den, kunne det være rart at få noget sparring :D

Jeg har vedhæftet billeder af plantegningen (både original fra 1973 og hvordan den ser ud nu, efter ombygning i 2004), inkl den originale beskrivelse af huset. De vægge tegnet med rød er allerede fjernet, den blå er sat op og den grønne er den vi gerne vil vælte. Der er gitterspær på huset.

Har vi ret i at den grønne væg ikke er bærende? Kan vi vælte den uden konsekvenser?

På forhånd tak,
Mette
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Huset er med selvbærende gitterspær, og indervægge er beskrevet som træskelet med gips plader. Så de vægge er ikke bærende, efter min bedste overbevisning. Men vent et par dage og se om der er andre kloge folk herinde

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg bedømmer også væggen til at være ikke bærende.

fase
Den er ikke bærende så vidt jeg kan se og den har ikke nogen særlig stabiliserende effekt på huset heller så bare gå i gang

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg vil bare indskyde at det sansynligvis er spær fremstillet på pladsen med sømmede lasker i træ. Hvis det er tilfældet vil de sikkeret sætte sig lidt når du fjerner væggen. En bjælke over spærfødderne fra der hvor der er understøtning hen over dem som bliver frie og et kraftigt skruebeslag fra spærfod til bjælke vil fordele trykket.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 18-01-2020 16:52:31

Jeg vil bare indskyde at det sansynligvis er spær fremstillet på pladsen med sømmede lasker i træ. Hvis det er tilfældet vil de sikkeret sætte sig lidt når du fjerner væggen. En bjælke over spærfødderne fra der hvor der er understøtning hen over dem som bliver frie og et kraftigt skruebeslag fra spærfod til bjælke vil fordele trykket.

 Tak Kovas, det vil jeg kigge på 😀 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis