Undergulv 1. Sal?

Hej.
Jeg er ved at renovere badeværelse på vores 1. Sal. I den forbindelse skal jeg have lavet et nyt undergulv, hvilket jeg tænker at lave i gipsgulv GF 25. (Støbe er ikke en mulighed pga vægt)

Men hvordan er de nye regler for fald i vådrum?
Vi skal have badekar og bruseniche. Som jeg forstår det skal der være 0,5 - 1 % fald på hele gulvet og min 2% fald under badekar (indbygning), men er det et krav eller er det tilladt at lave mindre under badekaret uden at få anmærkning i en tilstandsrapport

Har i nogle gode forslag til hvordan faldet laves. Gulvet skal belægges med klinker.

Mvh Rasmus
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil ikke udtale mig om badekar og fald, men kun i øvrigt. Hvis gulvet skal have klinker skal der naturligvis først laves vådrums sikring med strimler membran m.m. Og så skal der være mindst 3 cm fra vandet kan løbe ud f.eks. ved døren og ned til overkant afløb. Er denne kun i bruse niche så må der ikke være " opkant " der.
Når du vælger klinker skal gulvet være meget stabilt, og det kan måske gøres med tværgående regler lagt ned imellem bærende spær. Hvis de lægges med afstand 60 cm så kan det bære gulv gips eller 22 mm gulvspån. Skal der være gulvvarme lægges sporplader og varmefordelings plader nederst
Man kunne også vælge at få firma til at beklæde gulv og bruseniche med vinyl. Det svejses sammen så det er i sig selv godkendt til vådrums membran. Og det er fleksibel så det ikke revner selv om gulvet giver sig lidt. Der findes et utal mønstre og farver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For lige at uddybe det Erik skriver så behøver der ikke være fald på gulvet, selv om det selvfølgelig vil være smart alt lave fald i brusenichen, det der er vigtigt er de 3 cm fra overkanten af afløbet til der hvor vandet kan komme ud af lokalet. Du kan tænke på det som at du skal lave et vandtæt kar rundt om dit afløb med en højde på 3 cm.

Jeg kender heller ikke til nogen specifikke regler om badekar.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis