Pumpe til nedsivning.

Hej til Jer.
Den pumpe som sidder i trekammertanken og pumper vandet videre til sivestrengene. er stoppet. Pludselig ville toilettet ikke trække. Ud og løfte låget og ganske rigtigt lort helt op til kanten. Jeg fik tømt brønden og har taget pumpen op, går videre med den i morgen, men. Er der nogen her som kender til at servicere en sådan en pumpe? Det er en grundfos unilift ap til godt 4000kr. I instruktionsbogen står at der skal skiftes olie på den en gang om året? Lyder det ikke helt ud i skoven. det er altså temmelig svært at få den op. Men kender I til den? kan man ligeså godt købe en ny?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Den pumpe som sidder i... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Brug sådan en marinedåse her, med de rigtige forskruninger og pakninger, det virker. Link
LK Marinedåse

Vi prøver igen, i morgen --
Hej igen.

Her kan I se forholdene. De to andre eldåser har aldrig været i brug. den tynde pind som stikker ned til venstre for pumperøret er en føler til at registrere hvis det som skeete skulle ske. Kloakmesteren mente at den var ligegyldig så den blev aldrig sat til. nødpumpen (den grønne slange) er der stadig medens jeg afventer at vandet skal stige så meget at hovedpumpen skal starte. den er heller ikke forbundet da jeg frygter at al slammet har stoppet tilgangen til sivestrengene. Da jeg skilte røret ad synes jeg ikke at vandet sank i det lodrette nærmest på billedet. Så jeg er noget spændt på hvordan det går.Ville egentlig helst ha et stik af en slags da kablet fra huset også er fast monteret i en samleboks. Men jeg kan jo sagtens skrue en samleboks fast i siden af nedgangen. Vi har en kommunal tømningsordning som i begyndelsen var hvert år. Den er så siden sat op til hvert andet år. Og jeg mener egentlig at når den er så fuld af slam nu så er det dels fordi slamsugeren ikke har tømt rum 2 og 3 Der var tømning i sommers, og at der til sidst når der er gået næsten 2 år så er der så lidt plads i rum 1 at vandet strømmer for hurtigt og derfor sender mere slam videre i systemet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej igen.
Jeg starter lige denne tråd op igen. Pumpen har kørt upåklageligt siden indtil det lørdag aften viste sig at den var stoppet igen. Fik tømt igen med nødpumpen. Da vandspejlet kom ned hvor man kunne se flyderen skubbede jeg til den med en pind og den startede igen. Nu har je så taget pumpen op og hver gang jeg løfter på flyderen starter den omgående. jeg kan ikke regne ud hvad som har hindret den(flyderen). Det piner mig at købe en ny pumpe til 4k når den nu pumper fint. Firmaet i Ålestrup mente ikke at det kunne betale sig at servicere den og de forhandler ikke den type. Men der sidder sådan en niveaukontroldims Som aldrig har været tilsluttet. Hvordan ville i gøre det? Altså jeg kan jo godt regne ud at den slutter et kredsløb men hvordan laver man normalt advarslen?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kontakten i flyder er ganske simpelthen slidt op og det fima du har haft kontakt til har fuldstændig ret det kan ikke betale sig at rep den .En ny pumpe behøver ikke koste 4 kg som jeg før har skrevet så vil denne kunne gøre https://www.p-lindberg.dk/produkter/vvs-varme-og-ventilation/dykpumper-og-vandpumper/dykpumpe-sg1500og den koster kun 2185 med moms . normalt vil man lave advarsel ved høj vand stand enten med et horn eller et blink som vil sidde op ved huset men der skal lidt mere til en end stavføler .Du skal bruge et forstærker relæ feks https://progrossist.dk/produkt/niveaurelae/
Nu ved jeg ikke hvilken type føler der sidder i brønden en skal naturligvis passe til forstærker relæet ellers skal du have denne osse https://progrossist.dk/produkt/niveaufoeler-vn-2/også skal der bruges en 24 volt strømforsygning https://www.greenline.dk/k/elartikler/tavlemateriel/kiprelae-og-kontaktor/p/transformer-12-24v-ac
som lydegiver kan du bruge denne https://www.elsag.dk/roed-signallampe-med-led-blink-og-lydgiver-230v

Det var ret meget for at få alarm.
24V trafo, niveau føler og et lille 24 v relæ.
Og lad det så tænde en lampe, det behøver man ikke at vække hverken sig selv eller naboer efter. Skulle vandstanden stige over pumpe niveau har du stadig et par dage at reagere på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Godmorgen og tak for svar.
@ jensen55. der er flere grunde til at jeg nok ikke er så vild med den pumpe som du linker til. 1. jeg vil skulle ombygge tilslutningen til eksisterende udløb
2. I følge brugsanvisningen er der en udluftning som jævnligt skal efterses (ikke sjovt i bunden af en lortebrønd) 3. den er af støbejern ( se billede i brugsanvisningen) Jeg synes osse at alarmløsningen er vældig dyr, og den er lissom betinget af at en elektriker kommer og montere det. Jeg er nok mere til elmandens løsning. Ude fra brønden er der flere ekstra ledere i kablet som forsyner pumpen de er samlet i en boks inde ved vores vaskemaskine hvor vi kommer hele tiden. Så egentlig søger jeg en batteriløsning en boks med et batteri og en pære. Eller jeg har flere strømforsyninger 12v som osse kunne bruges, men det vil så blokere en stikkontakt permanent. Kontakten i brønden ligner til forveksling denne niveau sensor I beskrivelsen til min nuværende pumpe står sådan her : Kabelstik På AP12-pumperne er kabelindføringen til net-ledning af gennemgangsstiktypen. Dette mulig-gør hurtig og let adskillelse og sikrer en herme-tisk forseglet kabelforbindelse. Er det noget I kender? jeg kan ikke lade være med at tænke om man kunne skifte flydekontakten. de sidder lissom strømkablet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det kan godt være alarm løsningen er dyr men tilgengæld virker det altid når det skal i stedet for alle mulige andre løsninger som til tider ikke virker når de endelig skal .Det er rigtigt at der sidder en udluftning i pumpen hvor der ifg vejledningen står at denne skal renses men jeg har nu aldrig renset den .Den lille ombygning  der skal til for at den pumpe jeg har linket til passer tager da max 10 min at lave .Du kan godt skifte flyder på din gl pumpe du kan sangtens få en ny flyder uden problemer .Hvis du spørger mig er et støbejerns pumpe det eneste rigtig . Jeg har meget dårlig erfaring med de pumpe af rustfri stål de holder ikke specielt godt i forhold til dem af støbejern .Der er en grund til at mange af de pumper man bruger i feks landbruget er af støbejern
men ellers er den her niveau måler billig og køre på batteri som du ønsker  https://www.fruugo.dk/techbrands-ultralyd-vand-tank-niveaumaleren-m-thermo-sensor/p-28067006-60123554?language=da&ac=croud&gclid=EAIaIQobChMInde8mOq86AIVgkkYCh2amQAREAYYCSABEgLg5vD_BwE&gclsrc=aw.ds
Hejsa Jensen.
Tak for dine indspark jeg sætter pris på dem selvom jeg ikke følger dem, så giver de jo et alternativ.
Inden du svarede i dag har jeg allerede bestilt en ny flyder. Den er godt nok dyr og det er jo altid et spil i lotteriet om det kan betale sig. Det imponere mig at du kan lave den ændring som der skal til for at få den alternative pumpe til at passe på 10min. Bare at finde hvor og hvem som vil sælge mig noget der passer, vil være langt mere besværligt end jeg har lyst til. Når jeg ser det billede i brugsvejledningen, af pumpen, så bliver jeg ikke imponeret af støbejernet. Men never mind lad os se hvor længe pumpen holder fra nu. Angående alarm så synes jeg at alarmens pris skal sættes op imod katastrofen som den skal værne imod. Og i dette tilfælde er den jo minimal. Virker alarmen ikke får jeg det at vide når vandet ikke vil ud af lokummet. Så derfor skal prisen også være minimal. Fra brøndens start sad der en niveauføler med read kontakt. den forbinder jeg med en pære og et 9v batteri. I følge batteriet så er bedst før om 4år så skifter jeg batteriet. den fra fruugo kunne jo være rigtig sjov at ha, men ret meget luksus at kunne se temperaturen på lokumsvandet. Og pæren sætter jeg ved døren til badeværelset så er det ikke til at undgå at se hvis den begynder at lyse.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis