Færdigmelding af byggeri - tidligst hvornår?

Hej
Inden man flytter ind i et nyt hus skal der foreligge en ibrugtagningstilladelse. Denne ustedet af kommunen på baggrund af en ansøgning herom. Ved ansøgningen skal man ligge tegninger, energiberegninger og lignende dokumenter der viser at man har overholdt det ansøgte og lever op til bygningsreglementet.

Men hvor tidligt i processen kan man søge om den ibrugtagningstilladelse? Jeg forventer atlave alt indvendigt selv med hjælp fra venner og familie. Derfor kunne jeg godt tænke mig at få ibrugtagningstilladelsen hurtigst muligt efter at den sidste håndværker har forladt matriklen.

Er der nogle regler om at badeværelser, køkken osv skal være installeret og fuldt funktionelt før man må flytte ind?

mvh Henrik
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg husker det kommer du til at betale ejendomsskat fra datoen, så haster det så meget? ;-)
Jeg vil gerne flytte ind hurtigst muligt så jeg ikke skal betale dobbelt husleje, men du har helt ret. I bund og grund er der tale om et regnestykke... Jeg tænkte bare umiddelbart at det var billigere (og nemmere) at bo der mens jeg laver det sidste færdigt.

Mvh Henrik
Henrikhp skrev den 14-01-2020 16:24:49

Jeg vil gerne flytte ind hurtigst muligt så jeg ikke skal betale dobbelt husleje, men du har helt ret. I bund og grund er der tale om et regnestykke... Jeg tænkte bare umiddelbart at det var billigere (og nemmere) at bo der mens jeg laver det sidste færdigt.

Mvh Henrik

 Jeg kender nogle, der først fik slået det sidste bræt på gavlen efter at have boet i huset i ca. syv år, hvor de så skrev til kommunen og færdigmeldte byggeriet :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ja ok. Jeg har umiddelbart den tanke at der er blevet strammet mig op på disse ting de sidste par år. Desuden vil jeg helst ikke overtræde nogle regler eller lignende :-)

Mvh Henrik
I BR18 Står der i stk 2   om færdigmeldinger:
at bygninger der kræver færdigmelding ikke må tages i brug før der er indsendt færdigmelding.
Men i afsnit 6 står der:
Kommunalbestyrelsen kan give tilladelse til, at bebyggelse, der er omfattet af stk. 2, kan tages i brug, helt eller delvis, selv om byggearbejdet endnu ikke er helt afsluttet.
Så du skal spørge på teknisk forvaltning, og desuden skal du meddele det til hus / brandforsikring at det er der i bor.
Men du skal jo under alle omstændigheder mindst have lavet brugbar toilet og bad. Køkken og overnatning kan bedre foregå lidt nødtørftig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Toilet kan klares med campingtoilet i starten såfremt det er nødvendigt.
Bad er heller ikke noget problem. Vi kan bade på job og ungerne går til sport hele tiden.

Jeg er med på at det bliver ubekvemt, og det er heller ikker sikkert det bliver løsningen. Jeg vil blot gerne kende reglerne så jeg ikke skal have de ting med i første fase af planlægningen....

Jeg har kigget i bygningsreglementet men der står jo ikke så meget :-). Men jeg må høre teknisk forvaltning hvad de siger.

mvh Henrik
Det jeg har skrevet har jeg netop fundet i bygnings reglementet. Link til administrative bestemmelser paragraf 43 og 44 LINK
Når der er børn, skolegang o.s.v. så skal der være nogenlunde ordnede forhold efter min mening. Alle kan i en periode sove i samme rum, men man kan ikke undvære bad og lokum.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik du har ret i at bad og toilet samt køkken ikke er til at undvære. Det er ikke til at undvære. Campingtoilettet er ikke nogen god ide. 

fase
Tak for input og som sagt regner jeg heller ikke med at det bliver aktuelt. Men det er ikke det jeg efterspørger hjælp til 😊. Jeg syntes ikke at bygningsreglementet udspecificerer hvad det vil sige at huset er færdigt. 
Du har været med på lds så længe at nok ikke forbavses over at der er nogen der går lidt videre end selve spørgsmålet. Det giver ofte mening. Og tak for  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis