Erfaring med ventilationsanlæg i etageadskillelse?

Hej.

Er det nogen i forumet det har erfaring, gode eller dårlige, med at installere ventilation i etage adskillelsen? Nilan Nilair eller Danfoss Airflex?

Vores hus er fra 1924,med udnyttet 1. sal. Så det er meget begrænsede muligheder for placering af ventilations enhed og ventilations rør.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der har erfaring med det?

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg har lidt erfaring idet jeg er i gang med at renovere hus for datter og svigersøn, og tidligere for sønnen. Det sidste sted var det i forbindelse med udskiftning af tag, så der var nem adgang, men til gengæld støbt etage adskillelse så ingen mulighed for vandret rørføring der. .
Rørene kan føres i skunken, og oppe i loftrummet over værelser på 1. sal. Her er det ofte muligt at placere aggregatet.
Mulighed. 2 stk 160 mm rør hen i loft rummet ( indblæs og udsug) herfra 100 eller 125 mm rør ned flere steder langs skrå vægge, og direkte ned i rummene nedenunder. Der skal tages tagplader af for at få isoleret rørene ordentlig, og jeg forbryder mig imod reglen om 5 cm afstand ud til taget lige på det sted.
Det er ikke afgørende at udsug sidder midt i rum, det fungerer lige så fint hvis de sidder 1 m fra ydervæggen.
Jeg har ført et par rør hen igennem isolering i bjælke konstruktion i etage adskillelse UDEN at tage loft ned i rummet. Loftet var nede i rummet ved siden af, og et rør blev klippet savtakket i enden. Så drejede og skubbede jeg røret frem så isolering blev savet og skubbet ind i røret. Så trækkes røret en gang imellem tilbage for at tømmes. Er det let ? hvis der ikke kommer forhindringer så er det ikke så galt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis