Kan jeg redde en bordplade der buer?

ja for lidt over 1 måned siden købte jeg en bordplade til mit værksted, en egetræsplade i målene 40x800x4000, dog skåret af til ca 3200 i længden, den skulle så monteres kort tid efter, men noget andet trak lidt ud, også besluttede min kone af føde vores søn 1 måned før tid.

Nu fik jeg så endelig en smule tid igen,bordpladen har stået i  det uopvarmet værksted siden, og da jeg ser på den kan jeg godt se pladen buer lidt, fugt måske? den buer ikke i længden, kun i bredden, og der er vel ca 5-10 mm forskel fra kant til midten, er der nogen måde man kan redde den? eller skal jeg bare skære den i stykker og kører den på genbrugen, det er bare surt når den kostede 1600 kr.. og var mildest talt pisse tung at få bakset på trailen og bagefter ned i værkstedet. 
41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pak den ud og læg den ind foran fjernsynet. Det har du alligevel ikke tid til at se ;-) den skal nok komme tilbage. Men su skal nok have en sarg med mellem stykker, når pladen har rette sig.

 

Tror konen vil blive misfornøjet hvis jeg sætter den ind i stuen, men jeg har planer om at købe en affugter alligevel, kan jeg ikke sætte den i værkstedet, det vil vel give det samme?, jeg kan også godt sætte varme på.

den er forresten allerede pakket ud, det er måske det der har gjort det, da manden i bauhaus skulle skære den, pillede han hele plastfolien af.

nu ved jeg så ikke hvad for en der er oversiden, men begge sider ser nu også ganske pæne ud, kan man evt vide det efter hvad side den er krummet til?

Og kan jeg evt ligge den op på der hvor den skal monteres og vente på den har rettet sig ud der?, så er den nemlig ikke i vejen.

den er ubehandlet og det er meningen den skal have olie, men det skal jeg vel vente med til efter den har rettet sig ud?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg tænker du skal prøve at tage den ind igen, og så når den evt er rettet ud, så give den noget 2 komponent olie. Så tænker jeg at du undgår at den suger fugt til sig efterfølgende, samt nemmere at gøre rent.

Jeg har lige brugt noget 2 komponent olie til mit plankebord, som jeg er igang med at lave. Når jeg tørre bordpladen af, virker det i al fald som om den på ingen måde suger noget til sig. Vandet ligger som perler på overfladen.


Mvh. Christian M
 

Er det ikke en stavlimet plade? Umiddelbart kan jeg kun finde stavlimede plader i den størrelse hos Bauhaus. Hvis den er stavlimet, synes jeg godt nok, at det er usædvanligt, at den har slået sig så meget, da man jo netop bruger stavlimning for bl.a. at gøre dem mere stabile. Så det tyder for mig på, at den har fået noget fugt. Så må det jo være noget med at forsøge at få tørret den, og der bør den ligge ned med krumningen opad, således at der kan være en chance for, at den vil "falde" nedad under tørringen.


Kurt B. Andersen
For det første - tillykke med familieforøgelsen.  

Læg bordpladen plant i samme lokale hvor den blev buet, og placer noget tungt som presser pladen plan igen.

Pladen skal pindes op så der kommer luft til undersiden.

Det kan godt tage en rum tid, men du har nok hænderne fulde af noget andet i den kommende tid.

... mit gæt er, at pladen er plan igen efter barnedåben.  

P.S. Dit uheld er ikke ualmindeligt. Det opstår ofte når den rå plade opbevares stående for længe i stedet for plant liggende fordi man bliver distraheret af noget andet - og der kan man med god grund sige du er lovligt undskyld  

Vent med olieringen til pladen er plan igen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
kurta skrev den 13-01-2020 23:26:06

Er det ikke en stavlimet plade? Umiddelbart kan jeg kun finde stavlimede plader i den størrelse hos Bauhaus. Hvis den er stavlimet, synes jeg godt nok, at det er usædvanligt, at den har slået sig så meget, da man jo netop bruger stavlimning for bl.a. at gøre dem mere stabile. Så det tyder for mig på, at den har fået noget fugt. Så må det jo være noget med at forsøge at få tørret den, og der bør den ligge ned med krumningen opad, således at der kan være en chance for, at den vil "falde" nedad under tørringen.

 Det er sådan en her. https://www.bauhaus.dk/arbejdsplade-eg-4000-x-800-x-38-mm 

Takker for alle rådene, den har stået op hele tiden, dog med luft ind til væggen.
Men jeg vil så bygge det færdigt den skal ligge på, også ligge den der løst, så sætter jeg affugter og radiator ind og venter, skal den ligge med krumingen op på midten eller i kanterne?

Den kommer til at ligge på en lægte der er skruet fast i den ene væg, og en lægte i den anden væg, samt hele bagvæg, også 2 lægter mere undervejs fra bagvæg ud til et ben. så der er ca 100 cm mellem lægter, og fuld luft nedeunder og oven over.

Hvad skal jeg sætte affugter på, er det 40, 50% eller hvad? og hvad med temperatur, der er vel næppe brug for 20 grader derude, og det kan den lille radiator nok heller ikke klare, men 10-15 grader er vel også nok?

Jeg har brugt en gasvarmer mens jeg har gået og arbejdet derude, og der blev også malet mens den stod derude, så der har nok været rigeligt fugt i rummet, og det er jo dumt...
jeg kan lige tilføje et par billeder. 
det er den fulde plade. den viser ca 7 mm på midten i forhold til kanterne.

det er det stykke der er skåret af det bukker lidt over10 mm
jeg mangler stadig og hører on jeg skal ligge den med Bue op på midten eller bue ned. med Bue op kan jeg hjælpe den lidt på vej ved at skrue et par skruer i gennem lægten på midten af buen i begge ender og de 2 steder imellem så den bliver trukket lidt i den rigtige retning.
Hvad siger i?
Nej det kan du ikke - læg pladen så den konvekse side vender op og placer noget tungt på toppen liggende løst.

Det er en dårlig ide at spænde pladen fast med skruetvinger - og der er en rigtig dårlig ide at forcerer processen med affugter og varme.

Lær af hvad du hidtil har erfaret - eg skal man ikke spøge med uanset om det er stavlimet. Arbejder du ikke på egs præmisser, vinder egetræet.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også