Spots - hvorfor får jeg ikke lys i dem?

Hej GDS,

Jeg er ved at blive vanvittig over en enkelt spot, som jeg simpelthen ikke kan få til at lyse. Det skal siges, at den aldrig har lyst siden vi købte vores hus for et år siden. Det er en spot i køkkkenet.

Her til aften valgte jeg dog at gå et skridt videre og skille vores skab med emhætte - for det er her bagved spot'et sidder.

Jeg klippede det gamle spot af ifm at jeg tog nogle overskabe ned. Jeg tænkte, at det nok var fatningen, der var død, og så ville jeg jo blot kunne sætte en af de andre fatninger i.

Når jeg måler med min strøm-skruetrækker er der strøm i begge kabler.

Men jeg kan simpelthen ikke få lys i en pære. De er bygget til halogen, men jeg har også forsøgt med LED fra IKEA - ingen af dem synes at virke. Jeg har prøvet 3 forskellige fatninger og 2-3 forskellige LED og halogen spots. Ligemeget hjælper det.

Jeg tester ved blot at holde ledningerne mod hinanden - og så ville jeg forvente at se lys - præcis som hvis det var en normal ledning. Men der sker ikke noget.

Må man ikke klippe en ledning til et spot? Eller hvor lyder det til, at jeg har mit problem?

Jeg har vedhæftet billede af transformator, ledninger der skal tilsluttes, og en af fatningerne. Håber det giver mening

Håber virkelig I kan hjælpe.

Mvh

Peter

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Vi skal lige have styr på et par ting.
Du skal sikre dig at der kommer strøm på 230 v siden på din "transformator"
Det kan kun gøres med en anden lampe, din strømskruetrækker kan ikke vejlede i noget som helst. Hvis det er korrekt at den viser strøm på begge ledninger så mangler du nulleder.
Lyser en af spots på din transformator kan du naturligvis regne med at der er spænding på den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hurtigt svar. Det er en smule vanskeligt at komme til udtrækket. Men jeg kan konstatere, at når jeg slukker på kontakten på væggen, så går der intet i vejen til min strømskruetrækker. Så det er vel ikke der, problemet er?

Jeg ved ikke hvad nulleder er. Nogen hints?

ev elmand skrev den 13-01-2020 19:47:43

Velkommen på lds
Vi skal lige have styr på et par ting.
Du skal sikre dig at der kommer strøm på 230 v siden på din "transformator"
Det kan kun gøres med en anden lampe, din strømskruetrækker kan ikke vejlede i noget som helst. Hvis det er korrekt at den viser strøm på begge ledninger så mangler du nulleder.
Lyser en af spots på din transformator kan du naturligvis regne med at der er spænding på den.

 

Du behøver ikke udtaget, nederst på transformator er der et lille dæksel, bag denne er der 230 v. Det er på denne ledning der skal være 230v og det skal kunne få en lampe til at lyse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen. Det ser ud til,at 'driveren' er brændt af. Jeg må ud og finde noget nyt. Tak igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis