Hvad er det for en "betragter"?

Jeg arbejder som frivillig i en velgørende genbrugsbutik. Har fået indleveret flg. "dims":
Er der nogen der har et bud på, hvad sådan en hedder og hvad den er til?
Hullerne foroven er 11 * 18 mm., og spejlene indeni er ca. samme størrelse.

Jeg gætter på, at den er en gammel "betragter" af en slags, hvor man skal holde dimsen hen til næsen, så øjnene kigger frem gennem gennem hullerne. Måske mangler der noget, som skal skal spejle via de indbyggede spejle.

(Rettet en slåfejl)  

Træd ikke på mine ledninger :o)
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det et prismeahtigt device som kan spalte hvidt  lys , dvs lave et spektum , det er et vildt gæt.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg tror det er en stereo betrakter,hvis det er det så mangler der et stativ til at holde et stereo billede,men jeg er ikke sikker. 
Det er et bud, men en stereobetragter ser sådan ud:

(sådan én har jeg også til salg)   

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hvis spejlene har en vinkel på 90° i forhold til hinanden, kan det være et vinkelspejl, som brugtes når der skulle afsættes to linier vinkelret på hinanden.

fase
Annonce
Så prøver jeg igen, kunne det være noget landmåler haløj afsætning af vinkel .
Prøv at lave en søgning på vinkelprisme den ligner sådan en.
Der er vist ikke det rigtige. Det er ikke prismer der sidder i, derimod små stykker spejlglas. Og vinklen mellem er ca. 60 grader, IKKE 90 grader.
Der sidder tre skruer og stikker udenfor i den ene side af "dimsen" på det næstsidste billede, jeg gætter på et man skal montere et eller andet dér.
Foreløbig tak for input.   

Træd ikke på mine ledninger :o)
Vinkelen i et optisk prisme er 60 grader ...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Vinklen er da afhængig af hvilken vinkel du skal bruge,hvis du skal bruge 30 grader er den da ikke 60 grader.   
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis