Indvendig bærende vægge og fundament

Er indvendige bærende vægge sat på fundament i huse fra 1920erne/1930erne? I min kælder står de indvendige vægge ikke på terrændækket, men murstenene går nedenunder betongulvet. Ved bare ikke hvor langt. Er det muligt de er sat direkte på jord eller kan man regne med at der er et fundament under dem? Sagen er den at jeg vil bryde gulvet op og støbe nyt i forbindelse med badeværelsesrenovering.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går skillevæggene ikke hele vejen ned i kælderens funda?

 

Der blev oftest lavet en sylgrøft  Altså en grøft der blev fyldt med store sten og så mørtel ovenpå. Derpå begynde man så muren. Beton blev først almindelig omkring det tidspunkt. Så prøve udgravning er helt nødvendigt, og så derefter sætte dig alvorlig ind i problemer og metoder til understøbning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil helst undgå at skulle understøbe. Vil lave det nye gulv så lavt nede som muligt så jeg kan få lidt ekstra i højden. Der er pt 190 og jeg er lige knap 187. Hvis jeg bare kunne få 5-10 cm ekstra så er jeg tilfreds. Gulvet på badeværelsen er ca. 2 kvm. Spørgsmålet er bare om fundamentet slutter hvor det gamle betongulv er lagt eller om der lige er lidt at give af? Hvis der ikke er mere at give af kunne jeg så ikke støbe en "ramme" fx en 20 høj og 10 bred betonkant langs med væggen og så grave lidt ekstra ud midt i rammen istedet for at understøbe? Rammen skulle så gå 10 cm op ad eksisterende vægge og 10 cm ned i underlaget.
Den eneste mulighed er at få klarhed over konstruktionen ved en lille prøve udgravning. Når det er gjort kan du begynde at lægge planer.
I en 2 kvm badeværelse ville jeg under ingen omstændigheder acceptere en 10 x 10 cm trappe trin hele vejen rundt.
Jeg ville under alle omstændigheder gå langt for at få mere lofts højde. Det er ikke behageligt at kvasten på tophuen skraber imod.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis