Livret vs. ikke livret..

De fleste har en livret, og ligeså mange har en haderet - men hvad hedder det modsatte af livret i grunden? Og hvorfor hedder ens yndlingsret livret? Har det noget og gøre ligesom med f.eks. livrem ("øl"-mave, vom, dunk)?
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om oprindelsen af ordet livret skriver ordnet.dk:
første led efter tysk Leib- 'yndlings-'

Det modsatte af en livret burde - hvis der skal være lidt logik - være et ord afledt af det modsatte af "Leib-", men som det vist også er på dansk, så er der ikke et direkte antonym til dette. Haderet er nok det bedste at holde fast i :)
Ja sådan er der forskelle. Jeg elsker boller i karry, alt med hvidkål, selv om det nogen gange hedder brunkål.
Det er sjovt at der ikke er sådan et ord for noget man ikke kan lide. Der er dog et ord for folk der ikke kan lide ret meget Kræsen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik, brunkål med flæsk er også en af mine favorit-retter.    Men stuvet hvidkål er et trauma helt fra barndommen af.   
Boller i karry er da det bedste ;-)

Der er ikke meget jeg ikke spiser, og så alligevel. Asier, rødbeder, syltede agurker osv., alt der har et strejf af eddike. Nej tak! Det samme gælder kogte rosenkål. Rå, så spiser jeg dem gerne, men bare tanken om at de er kogt kan give mig kvalme :D

Bløde (kogte/bagte/stegte) squash er heller ikke mig. Men rå, ja tak!
Annonce
Lidt sjovt vi har så forskellige gode eller dårlige madoplevelser, selv er jeg ret vild med syltet ting og også fermenteret mad som f.eks. Sauerkraut tysk surkål.

Boller i karry er min og børnenes ynglingsret 😊
Stegt lever bliver tilgængæld aldrig serveret herhjemme 🙃😲

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

uhm.. stegt lever med bløde løg eller endnu bedre lever-frikadeller så er jeg solgt.    
Vi besøgte en dank mand i Thailand som havde en Thai kone. De havde sammen en mini restaurant hvor der kom en del lokale Tyskere. Min kone fik så den opgave at lære hende at lave stegt lever med bløde løg. Både manden og mente han de Tyske gæster havde det som en livret. Så min kone kom med hende på marked, købe det nødvendige og så hjem og lave det.
Hos den danske mand i huset løb tænderne i vand da den dejlige duft bredte sig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er ikke fordi jeg ligefrem er kræsen, men der er altså lige et par retter jeg har det særdeles svært med, ellers kan jeg da spise det meste. Lige måske undtagen thai-mad og rå fisk/havdyr fra Grønland, samt nogle færøske fugle og fåreretter.
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis