Livret vs. ikke livret..

De fleste har en livret, og ligeså mange har en haderet - men hvad hedder det modsatte af livret i grunden? Og hvorfor hedder ens yndlingsret livret? Har det noget og gøre ligesom med f.eks. livrem ("øl"-mave, vom, dunk)?
De fleste har en livret, og ligeså mange har en... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau skrev den 16-02-2020 18:37:41

Mou??? - er det ikke noget man vander ukrudt med?  

... og skal skal knoglerne selvfølgelig til sidst forbi inspektøren - vi har ikke madspild - vi har hund.   

   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Da jeg lavede brændende kærlighed (kartoffelmos) her til aften, slog det mig at mælk kan koge over i gryden men ikke vand - nogen der kan give en forklaring på det fænomen. ?
Frank Chr. skrev den 11-03-2020 19:52:07

Da jeg lavede brændende kærlighed (kartoffelmos) her til aften, slog det mig at mælk kan koge over i gryden men ikke vand - nogen der kan give en forklaring på det fænomen. ?

 Nå men fandt selv svaret, det er pga. mælkefedtet i mælken der danner en hinde kaldet "skind" der hindre dampen i at slippe ud. 

Den kan jeg ikke rigtig få til at passe, hvis hinden er på overflade af mælken. Selv om du rører grundig i gryden så koger det over alligevel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ikke hvis man røre grundig nok rundt i mælken, så tillader man netop at lade dampen slippe ud, ifølge:
https://illvid.dk/teknologi/foedevarer/maelk-hvorfor-koger-maelk-let-over
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis