Livret vs. ikke livret..

De fleste har en livret, og ligeså mange har en haderet - men hvad hedder det modsatte af livret i grunden? Og hvorfor hedder ens yndlingsret livret? Har det noget og gøre ligesom med f.eks. livrem ("øl"-mave, vom, dunk)?
De fleste har en livret, og ligeså mange har en... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ofte er det tilberedningen der er afgørende for om en fødevare er hot eller not.

Eksempelvis vinder kogt selleri næppe en michelinstjerne, men samme grøntsag tilberedt som pommes frites er en helt anden sag.  

... dog er der undtagelser. Hos mig er det sukat - det burde forbydes ved lov.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det lyder ellers som en interessant job du havde i nonneklostret, men du behøver ikke gå i detaljer.  

... desuden findes der et mirakelmiddel til at peppe kedelige (grøntsags-) retter op - bacon.  

Bacon er som bekendt et grundstof.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ud over de nævnte "hade-retter" som I har det lidt stramt med, hvilke andre retter går I så langt uden om. ?

Rantzau, ved siden af nonneklosteret ligger der et munkekloster - så nonnerne var helt sikkert i trygge hænder, var mit indtryk af forholdene.  
Aha - så giver udtrykket "gejstlig fordybelse" pludselig mening.  

Der er sket meget på madområdet de senere år, så haderetter har jeg ikke - de skal bare moderniseres. Der har påvirkningen fra specielt Sydeuropa givet et gevaldigt løft i både rette og råvarer.

Derudover spiller årstiderne også en vigtigt rolle hvad man har lyst til. Lige nu og her i jagtsæsonen, blandet med arbejdet i skoven skal der solid kost på bordet - der forslår eksperimenterende Norma retter, som tre myrer på et stykke ukrudt som en skrædder i helvede.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg er selv ret glad for fuglevildt, især agerhøns og krikænder, fasan og gl. gæs derimod er lidt tam, men så kan man jo altid koge gule ærter på dem.
Jeg fik forresten dådyr af en god bekendt som er skytte på Glorup, et ungdyr, jeg var ret forbavset over der ikke var mere saft, kraft og smag i kødet end som så, jeg kunne ligesågodt havde spist kanin - men kødet var godt til frikadeller.

Jeg kender en gammel hyggelig gut som stadigvæk ikke er så glad for alt det dersen moderne mad som han udtrykker det - spagetti og makaroni.   
Er "Gammel" hovmester, og slæber så min aldrende tid af med at være taxikusk...
Hentede i sidste uge 2 reperatører der skulle fra Skagen til Fyns-land... 1. besked var ..M A D ...
og INGEN kolde ris, som de havde fået fra "k"amerika til Dk..
Ringede til en sød veninde der har en lille spisested og bestilte høflige hakkedrenge med dertil hørende,,
Tror sgu at det bliver faste kunder...... ;-)


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det er en skam at reglerne om handel med vildt er så kompliceret - jeg kunne godt unde flere fik adgang til disse herlige fødevarer her i sæsonen. Det er altid et hit når man kommer med et bundt nyskudte fasaner til vennerne.

Forlægning af vildt kan godt lugte temmelig stramt. Derfor foregår det her altid udendørs under skarp overvågning af inspektøren.

Inspektøren er af den faste overbevisning, at det er den der går på jagt - min opgave er bare at pille fuglene ned fra himlen.  

Fuglevildt af ubestemmelig alder kan nogle gange være sejt. Særlig grå- og krikand kan være så seje at de skal skæres for med en vinkelsliber. Vildænder kan med fordel sous vides.

Lige nu fylder jeg fryseren med skovduer, og når der er mange nok til at fylde karet får de en tur i sous viden. Derefter fryses de igen klar til endelig tilberedning - også ved efterbehandlingen af jagt kan man effektivisere.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg skulle lige google begrebet "sous vide" (har aldrig hørt om det før) så kan jeg bedre forstå meget af det vildt jeg får foræret er vakuumpakket   https://da.wikipedia.org/wiki/Sous_vide

Ja det er vel kun vildthandlere der har monopol på handel med vildt, og svigter en vildthandler en aftale, kan man efter en større (herregårds)jagt risikere at brænde inde med især x-antal fugle og hvad gør man så - graver dem ned..

Et barnebarn der er kokke elev, og så andebryster til juleaften som fik det der sous vide. Jeg havde aldrig set det før.
Altså en termostatstyret dyppekoger med en lille pumpe i (display og det hele ). Det blev placeret i vasken i baggangen, og stillet på 68 grader. Det kørte vist 5-6 timer. Bagefter en ganske kort tur på panden så skindet blev sprødt.
De var først marineret i noget. det var da vist det bedste and jeg havde fået i længe. Der var også en hel and, så lår og skrog blev kogt ind i ca. 30 timer. Så var sovsen også perfekt. Der er vist ikke noget der madkulør i den branche når det skal være fint.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis