Mangler 1 cm - skal jeg flytte/blænde stik-kontakt?

Halløjsa, jeg har købt en ny skydedørs-garderobe fra Bauhaus og det er nu stort set leveret, men jeg kan se at jeg mangler noget afstand pga stik-kontakten! DAMN! Sagen er at det var ret svært at måle forinden, fordi der tidligere stod et skab som først skulle fjernes, før jeg kan se det nøjagtige mål. Men udover at der mangler vist ca 1 cm før stik-kontakten er "indenfor" garderobeskabet (ihvertfald ydergavlens bredde), har jeg nok også glemt at det er nok lige deromkring skydedørene skal køre...

Situationen er at ydergavlen (modsat stik-kontakten er 68 cm bred. Og jeg tror nok (skal checkes) at indenfor denne bredde kører skydedørene og der er 2 "spor" som fylder ca 8,5 cm. Hvis de 8,5 cm er "udenfor" gavlen (68 cm bredde), så går det måske næsten, ved at flytte det hele 1-1,5 cm længere ud fra bagvæggen. Men sådan tror jeg desværre ikke det er - jeg tror nærmere stik-kontakten skal flyttes ca. 15 cm til venstre så dørene glider indenfor totalbredden på 68 cm (jeg tror det er en totalbredde, jeg skal checke det).

Jeg har taget et par billeder - se venligst enten via link her: https://ibb.co/8c6W0tL - eller jeg prøver også at vedhæfte til forummet... Umiddelbart tænker jeg at jeg skal bestille en elektriker... Jeg har kigget vha spejl ned gennem hulvet og der er en gulv-bærende klods til højre for stik-kontakten + jeg vil helst ikke have smadret mit gulv mere. Men det er vel muligt at flytte stik-kontakten til venstre, er det ikke?

En elektriker behøves vel ikke at ødelægge gulvet mere, for at flytte den - nu der så tilfældigvist er et hul i forvejen (til at få fat i ledningerne nedenunder)?

Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe elektrikeren eller er det fint nok? Og hvorfor har håndværkere åbenbart lavet hul i gulvet under det tidligere skab? En nødløsning er vel at blænde stik-kontakten helt, men jeg vil nok godt have den - så kan jeg så have strøm inde i skabet (måske f.eks. noget LED-lys indvendigt)...

Håber i kan hjælpe med nogen tanker/overvejelser, dette har desværre forsinket mit projekt lidt... :-)


Her er min signatur...
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver kun noget om dybden på skabet men ikke bredden, og om skabet kan flyttes 10-12 cm væk fra stikkontakten. Så kan du lave et tilsætnings stykke. Altså en plade der skæres på den nødvendige bredde og så monteres lodret indenfor stikkontakten.
Jeg har i sidste uge monteret 4 ikea 75 cm skydedørs skabe. 2 og 2 sammen. De er total 66 cm i dybden og der var ikke plads på grund af radiator og skuffer der skulle komme ud. Her blev det hele trukket 20 cm fra gavlen, og et tilsætningstykke inde midt på skabet. Her kan man stille sin tennis ketcher, ski eller eller eller ! !
Ved den type stikkontakter går der sandsynligvis nogle rør i gulvet som går fra kontakt til kontakt, og sikkert nede i beton under trægulvet. Altså skal man meget langt ned for at få rørene flyttet. Alternativ trækkes kabler i rørene og disse føres hen ad væggen til ny placering. Men det er ikke ret let at flytte den type stikkontakter. Kan du stikke telefon ned i hullet og tage et billede for på den måde at se "løse " kabler for så er det lidt lettere at flytte den.
Forsinket projekt ? ? ? har du en tidsplan  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
På det første billede er dybden = bredden = den korte led = de ca. 68 cm. Længden er ikke et problem, fordi stik-kontakten er på "dybde/bredde"-væggen (men længden bliver godt 2,5 meter). Hvis jeg har forstået din beskrivelse af tilsætningsstykke korrekt, så er det noget du/i har lavet i bunden af skabet - men hos mig er stik-kontakten lige der hvor skydedørene skal køre og skabet er specialtilpasset på mål så det kan heller ikke rykkes i længderetningen (pga en anden stik-kontakt som er lige udenfor der hvor det nye skab slutter i længderetningen). Hvis man forsøgte at lave noget lige foran stik-kontakten, betyder det at døren op til væggen hvor stik-kontakten er, ikke kan lukke helt i - og det er jo absolut ikke hverken pænt eller funktionelt! Så jeg tror jeg bliver nødt til at flytte stik-kontakten - eller blænde/fjerne den helt (håber på at flytning er muligt og ikke for besværligt, se mere herunder).

Det var et godt forslag med at vise billeder af hvordan det ser ud under gulvet - dumt jeg ikke tænkte over det før - se link https://ibb.co/r6FNwZt eller billeder her (pilene angiver kamera-retningen, 3 forskellige vinkler):
Såvidt jeg (vi kan vel alle se det?) kan se, ligger ledningerne HELDIGVIST "løst" ovenpå betonen. Så jeg tror umiddelbart det er muligt at flytte - men man skal føle sig lidt frem, heldigvist er der kun ca 30 cm fra hul til kontakt (se 1. billede, oprindelige indlæg)... Håber at få bekræftet at det er muligt, så jeg forstår den nye løsning. Jeg skal nemlig også have bestilt et stykke "gulv"-underlag eller gulv til at lægge ovenpå det gamle, da det er for besværligt at fixe det hul i gulvet og få det gjort pænt + måske slipper jeg så også for sætte nye fodpaneler op...

Som det også ses, er det umuligt at flytte stik-kontakten til højre, uden at save og ødelægge gulvet mere (pga de grønne sokler der bærer gulvet, der er en lige til højre for stikkontakten)... At flytte stikkontakten til venstre, tror jeg er muligt - er det også muligt for en elektriker uden at skære (ret meget) i gulvet og uden at bruge flere timer?

Jeg vil bestille en træplade til at lægge ovenpå det eksisterende gulv - så det er ok at elektrikeren skærer lidt, hvis det er absolut nødvendigt...

Mht. min tidsplan: Jeg håbede at kunne få det overstået på 1-2 uger, det kniber lidt - det er for at undgå at mit tøj skal ligge og flyde på gulv, sofaer, stole, i gæsteværelset seng - og alle mulige "forkerte" steder... Men det må jeg leve med, jeg skal også have spartlet og malet (håbede det var pænt bag, men det er nødvendigt med spartle+maling) :-)

Her er min signatur...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det ser heldigvis let ud at flytte stikkontakt. Modsat din opfattelse er det faktisk let at flytte den til højre. Det er ligesom den vej kabler kommer fra og derfor kan de umiddelbart nå. Det er vel også der du umiddelbart får mest plads til skabet og bedst udnyttelse af stikkontakt.
Elektriker vil bore et par 12 -15 mm huller i gulvet inde ved væggen for at få kabler op. De huller dækkes af stikkontakt underlaget. Det skal naturligvis flyttes så langt at man er lige efter opklodsningen
Når han har adskilt kontakten binder han en ledningsstump fast i hver kabel og kabel + ledning kan så fiskes hen imod dit nuværende hul i gulvet. Så stoppes ligeledes et par stykker ledning ned i de nye huller. Disse ledninger fiskes ligeledes hen til dit hul i gulvet. Så er det bare at binde ledninger sammen og trække kablet op på den nye placering.
Du har jo pillet stump fodliste af til venstre for stikkontakt, så det du kan gøre er at fodliste saves pænt over og stykket tages af hvor stikkontakt kan placeres.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For mig at se, er kablerne lange nok til at den kan flyttes til begge sider. Og muligvis ligger kablerne bare i revnen mellem gulv og væg, så stikkontakten kan skubbes til siden, uden at afmontere ledningerne. Prøv evt. at tage et billede nedefra helt inde ved væggen, så du kan se hvordan ledningerne kommer ned.
Hvis det er tilfældet, så er det måske lige i overkanten at tilkalde en elektriker, da opgaven i så fald er at løste et par skruer, og skrue dem i igen når stikkontakten er flyttet.
ev elmand skrev den 12-01-2020 18:51:47

Det ser heldigvis let ud at flytte stikkontakt. Modsat din opfattelse er det faktisk let at flytte den til højre. Det er ligesom den vej kabler kommer fra og derfor kan de umiddelbart nå. Det er vel også der du umiddelbart får mest plads til skabet og bedst udnyttelse af stikkontakt.
Den/de grønne klodser "spærrer" ikke? Det ser umiddelbart syntes ud syntes jeg... Men der er endnu en stik-kontakt i det andet hjørne, altså på samme væg - men omkring 2 meter længere henne (dog ikke vist på billederne - og dog, den ene ledning som løber mest parallelt med væggen går jo nok op til denne stik-kontakt, altså en serieforbundet nr. 2 stikkontakt - den buer først ud fra væggen - og tilsidst kan man se ledningen begynder at bue ind igen mod væggen, det passer nøjagtigt med den næste stik-kontakts placering).

Tror jeg vil foretrække at have stikkontakten længere oppe mod hjørnet til venstre (hvis man kigger lige ind på stik-kontakten), altså op imod højre hjørne, indvendigt, inde i det nye skab. Så ville jeg kunne tilkøbe LED-lys og måske have mobil-opladning inde i skabet - i stedet for som nu med ledninger henover gulvet... Men fremragende at høre at det kan lade sig gøre - og du er sikker på den/de grønne gulvklodser ikke "spærrer" (hvis kontakten skulle rykkes mod højre, når man står lige foran den og kigger ind)?

Elektriker vil bore et par 12 -15 mm huller i gulvet inde ved væggen for at få kabler op. De huller dækkes af stikkontakt underlaget. Det skal naturligvis flyttes så langt at man er lige efter opklodsningen
Når han har adskilt kontakten binder han en ledningsstump fast i hver kabel og kabel + ledning kan så fiskes hen imod dit nuværende hul i gulvet. Så stoppes ligeledes et par stykker ledning ned i de nye huller. Disse ledninger fiskes ligeledes hen til dit hul i gulvet. Så er det bare at binde ledninger sammen og trække kablet op på den nye placering.
Og ledningerne kan til nød forlænges et par ekstra cm, hvis jeg vil have kontakten længere væk (op imod hjørnet på de første billeder)?

Jeg er en smule i tvivl om hvor langt jeg kan flytte stik-kontakten til venstre (ind imod hullet i gulvet og ind i det nye/kommende skab). Jeg kan se 2 ledninger der bugter sig på gulvet, men jeg kan ikke se om der er mere plads til at hive f.eks. 20-25 cm (det håber jeg). Hvis nødvendigt, så vil en elektriker også sagtens kunne forlænge kablet hvis der f.eks. mangler 10 cm?

Du har jo pillet stump fodliste af til venstre for stikkontakt, så det du kan gøre er at fodliste saves pænt over og stykket tages af hvor stikkontakt kan placeres.

 Der var faktisk ikke en fodliste der, da jeg fjernede det gamle skab... Men hvis jeg vælger at flytte stik-kontakten til venstre (når man kigger lige ind på den, altså op imod hjørnet på de første billeder og væk fra den/de grønne gulvklodser), så er der vel allerede fri bane nu? Når så stik-kontakten er flyttet, må jeg få sat nye fodlister på... Og tilsidst bygge det nye skab op omkring det (der skal heller ikke være fodliste, da skabet skal gå helt til væggen uden mellemrum)...


Her er min signatur...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jenshøj skrev den 12-01-2020 20:31:23

For mig at se, er kablerne lange nok til at den kan flyttes til begge sider. Og muligvis ligger kablerne bare i revnen mellem gulv og væg, så stikkontakten kan skubbes til siden, uden at afmontere ledningerne. Prøv evt. at tage et billede nedefra helt inde ved væggen, så du kan se hvordan ledningerne kommer ned.
Det kan jeg godt følge dig i... Jeg prøver at tage et billede i morgen aften efter arbejde, udfordringen er blot både at holde en lygte i den ene hånd og så en mobiltelefon i den anden hånd, have begge hænder i den rette vinkel og så tage billedet - men du har ret, rigtig god pointe, jeg prøver at få et/flere nye billeder helt op imod væggen for at se...

Hvis det er tilfældet, så er det måske lige i overkanten at tilkalde en elektriker, da opgaven i så fald er at løste et par skruer, og skrue dem i igen når stikkontakten er flyttet.

 Det kan jeg godt se, rigtig god pointe! Men jeg skal selvfølgeligt slukke for strømmen i den sikringsgruppe før jeg piller for meget... Jeg vender tilbage med billeder i morgen aften efter arbejde - og så vil jeg se om jeg kan fjerne stik-kontakt-dækslet og kigge lidt mere - jeg sender ihvertfald flere billeder, mange tak! :-)


Her er min signatur...
selvdetlav skrev den 13-01-2020 01:16:05
Men der er endnu en stik-kontakt i det andet hjørne, altså på samme væg - men omkring 2 meter længere henne
Hvis nødvendigt, så vil en elektriker også sagtens kunne forlænge kablet hvis der f.eks. mangler 10 cm?
I så fald udskifter man bare den stump kabel, som ikke kan nå. Man binder det nye kabel sammen med det eksisterende, og bruger så det som trækkesnor. Det tager ikke mange minutter at skifte det, hvis det ligger løst under gulvet og det ellers er til at komme til.
Man kan godt forlænge det eksisterende kabel, men det er lidt mere besværligt.
Inden man bestemmer sig kan man jo danne en krog af et eller andet rundjern. ståltråd eller lignende og tage fat i kabel og rykke det lidt. Så kan man se hvor meget der er i overskud.
Kan du ikke lægge en lille lampe derned, og så bruge et lil spejl. Så risikerer du ikke at telefon mistes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej alle,

Det var virkeligt svært, men det lykkedes vist (og bedre sent end aldrig). Jeg skulle have haft 3 hænder: 1 til kamera/mobil-tlf, 1 til lommelygte - og 1 til spejl... Jeg fik så bundet en snor om lommelygten så den kunne hænge nogenlunde selv og bruge 1 hånd til spejl og 1 til kamera - jeg forsøgte også uden spejl, men det var umuligt for min store mobil-tlf og har ikke andet egnet til at tage billeder med...

Det vi ser på billede-serie nr. 2 (ovenover) er bl.a. en bærende bjælke som er meget høj, måske ca. 6-7 cm. Den ser vi herunder på billed-serie 3: Mellem væggen og den bærende bjælke er det nærmest ikke til at komme til, gennem det lille 12x12 cm hul, fordi den bærende træbjælke er så dyb og der er kun 2-3 cm fra bjælken til væggen...

Billedserie nr 3 er herunder - i rimelig høj opløsning (heldigt jeg lige har købt ny telefon, opløsningen er fin efter zoom - her er en ca. 7 MB jpg-fil: https://ibb.co/ZSWS3F9 - forummet tillod mig ikke at poste en så stor fil, så herunder er en lidt dårligere kvalitet - 3 MB jpg-fil kunne jeg godt uploade): 
Jeg tror nu at den bedste løsning umiddelbart er: Sluk for sikringsgruppen så der ikke er noget strøm i kontakten. Fjern dækslet. Se om jeg kan skrue kontakten af væggen. Se om jeg kan rykke den lidt til venstre, op mod hjørnet, helst uden at jeg skal øge mellemrummet ved at save/bore i gulvet (men det ligner vist desværre at der er boret/savet lidt ind i gulvet, der hvor ledningerne kommer op til kontakten gennem gulvet, for at øge mellemrumme - så jeg skal ikke hive særligt hårdt, vil ikke have at træet bider/saver igennem ledningens isolering)...

Hvis det er svært at bevæge ledningerne efter kontakten (forhåbentligt) bliver løsnet fra væggen, må jeg prøve step 2: At lave en krog og se hvor meget jeg kan hive i ledningerne. Hvis ledningerne ikke er lange nok, er det måske elektrikeren der skal forlænge ledningerne (eller måske kun den ene) f.eks. 20-25 cm - det burde være nok.
Det er også muligt at jeg bliver nødt til at save/bore og øge mellemrummet mellem gulv og væg, hele vejen fra stikkontaktens nuværende position - og frem til den nye position... Forhåbentligt falder en ledning ikke af undervejs (men ellers er det 12x12 cm store hul stort nok til at få en krog ned og fiske ledninger op tror/håber jeg)...

Jeg er selvfølgeligt helst fri for at hyre en elektriker ind - men hvad syntes/siger i til situationen, efter disse billeder og før jeg prøver forsigtigt at skrue stikkontakten løs og se om jeg kan hive den lidt til siden? :-)


Her er min signatur...
Det virker som en rimelig overkommelig opgave at flytte kablerne. Og er sporet ind mod vægen for smalt kan du save det bredere med en Fein eller lignende. Blot skal du være sikker på din fodliste kan dække sporet. Om du gør det selv eller kobler en elektriker på er jo en smags sag... skal du følge alle regler osv skal der nok en autoriseret installatør ind over da det er en fast installation. 

MVH Njord
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også