Våd badeværelsesventilator

Hej LDS,

Jeg har lige sat ny ventilator i badeværelset, fordi den anden viste tegn på tæring - eller rust - i materiellet og virkede ikke mere. Det "glemte" jeg at tænke videre over.

Jeg lagde mærke til, at den ikke stoppede igår, og har kørt vel 10 timer i streg. Den er styret af fugt og skal holde under 75%.

Jeg kom ud i morges og så, at den stadig kørte, og tog låget af. Der var sådan gult vand nede i låget, samt inde ved samlingerne og ledningerne, og de små lamper, var der dråbe af vand.

Det har jo blæst og regnet meget, men da jeg var oppe på loftet så jeg, at røret ikke så isoleret ud. Men burde en elektrisk ventilator ikke sende luften ud så hurtigt, at kondens ikke "burde" blive et problem? Tænker umiddelbart kondens.

Mvh.
Hej LDS, Jeg har lige sat ny ventilator i... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay, jeg må lige op på loftet igen. Det der er med det er, at røret er pakket ind i et fleksibelt rør, som er større. Udenom det rør, er der så det isolering man kan se. Men ventilatorer bliver stukket ind i plastikrøret, man kan se her. Så tænker, at det er vel kun der, at der kommer noget varm luft op i?

Mvh
Ventilator sender varm luft den vej, og den almindelige opdrift sender lidt / noget på ydersiden af plastrøret 2 timer i døgnet. Derfor skal dampspærre være tæt ind imod det. Måske er det ok. men det ser ud som om der er dampspærre ca. 1 cm fra røret ude til venstre og noget længere væk til højre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
hullet der er boret er ca 15 mm større end selve plast røret. Men oppe på loftet sluttet det tæt rundt om hullet, men røret kan bevæge sig derinde, da første meter fra badeværelset er stift rør, som bliver til fleksibelt op til taget. Tænker du det er okay?? Eller burde røret sidde HELT tæt på det fleksible isolationsrør uden om ?
Dampspærre skal tapes på  røret og der skal tape på så det er tæt imellem fleks rør og det faste rør. Altså lufttæt. Om det er sådan kan kun du undersøge.
Jeg kan ikke se herfra om det er sådan.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for din tålmodighed, ev elmand.
Jeg tror jeg forstår hvad du mener nu: man kan se, at plastikrøret og lamelmåtten omkring, ikke sidder helt sammen/tæt, så der løber varm luft uden på plastrøret op i lamelmåtte isoleringen.

Gør man noget for at isolere selve hullet ? Der hvor man kan se, at der er boret hul op i loftet, er der jo blottet træ/gips. Bør der også sidde tape rundt i ydersiden af hullet?
Annonce
Igen tætning kun imellem rør og dampspærre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har købt en rørkrave og en dækplade. Og noget kraftigt klæbende tape, til at sætte rundt om rør og ventilator. Så trænger det kun op igennem røret.
Hej ev elmand.

Jeg har lige tjekket loftet igen, og der er faktisk ikke dampspærre deroppe. Det er et badeværelse m. toilet og badekar.

Røret stikker direkte ned igennem gipspladen, og ingen dampspærre oppe på loftet. Tror udsugningen bare er for, at der er noget. Har du hørt lignende?
På spærenes konstruktion ligner det et hus fra 1960 - 70` rne . Så burde dampspærre bestå af noget der hedder alucraft. Det er ligesom sølvpapir ¨på siden nedad og brun papir opad. Er der overhovedet ikke dampspærre så må du bruge silicone eller lignende i sprækken imellem plastrør og gips loft.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er lige præcis fra 1967. Det er et badeværelse, som er etableret senere hen, men ikke som brusebad. Der er kun karbad. Men der er åbenbart kun gipsplader, ingen dampspærre.

Jeg tænker jeg sætter en dækplade på ventilatoren, eller rørkrave og så sætter jeg den i røret og putter silikone kun om i hullet.

Tak for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis