Våd badeværelsesventilator

Hej LDS,

Jeg har lige sat ny ventilator i badeværelset, fordi den anden viste tegn på tæring - eller rust - i materiellet og virkede ikke mere. Det "glemte" jeg at tænke videre over.

Jeg lagde mærke til, at den ikke stoppede igår, og har kørt vel 10 timer i streg. Den er styret af fugt og skal holde under 75%.

Jeg kom ud i morges og så, at den stadig kørte, og tog låget af. Der var sådan gult vand nede i låget, samt inde ved samlingerne og ledningerne, og de små lamper, var der dråbe af vand.

Det har jo blæst og regnet meget, men da jeg var oppe på loftet så jeg, at røret ikke så isoleret ud. Men burde en elektrisk ventilator ikke sende luften ud så hurtigt, at kondens ikke "burde" blive et problem? Tænker umiddelbart kondens.

Mvh.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej aftræksrøret skal altid isoleres helt op og gerne igennem taghætten.

Det fikser jeg...
Har lige taget billede. Min fejl. Der er isolering rundt om røret. Dog ikke i toppen.

Der er heller ikke vand på loftet, eller vand omkring det ved isoleringen, så det kommer ned igennem det aftræksrør.

På ventilatorer er der normalt et lille plast spjæld, det skal fjernes hvis de monteres med vertikal aftræk. Da der hele tiden skal være luftgennemstrømning, for at undgå kondens på indersiden af røret.


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Dum som jeg var, så har jeg ladet det sidde. Det er fjernet nu.
Har så et nyt problem, og jeg er sgu bange for, at jeg har ødelagt den, ved at den har fået fugt hele natten.

Fjernede plastikken, og tændte for sikringen igen, og så kørte den konstant. Den får fase og nul og er fugtstyret, men rummet har været udluftet hele dagen med vindue.

Det er dyre lærepenge, men burde den virke overhovedet, såfremt den har fået fugt?
Annonce
Dit aftræks rør er det jeg kalder ikke isoleret, så det skal du have ordnet. Ventilator piller du ned og lægger på en varm radiator 1 uge, og så ser du om den virker.
Til den tid kan du starte den op og indstille fugt på 50-60 % og den vil køre næsten hele tiden. Skrue op på 90 % og den skulle helst gå i stå. Så må du finde en indstilling der imellem hvor ventilator kører som du ønsker det. Selve tallene på justerings knappen kan man sjældent regne med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det grundet det i toppen, af du vurderer det som ikke isoleret, eller er det for tynd en omgang isolering, der er på?
Jeg kan kun indstille 60-90% fugt på den.

Vil ærligt indrømme, at jeg ikke burde have gjort det her. Der hvor kablet med ledninger går ind, var der en lille membran med, og den flækkede med det samme, så nu er det ikke tæt. Samtidig har jeg ikke tætnet med silikone eller lignende rundt om ventilator og aftræksrør. Burde jeg det?
Det er et meget tyndt lag isolering.
Du bør gå ned oppefra og tætne imellem rør og dampspærre. Hvis dampspærre er flået tilfældig, så er dampspærre tape det rigtige at bruge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så får den af, som sidder på nu, køb noget lamelmåtte og noget alu tape og så bare igang? Det med rør og dampspærre, mener du nede ved selve loftet? Og flået tilfældig forstår jeg ikke helt.
Du skriver tidligere noget om silicone ved kabel og rundt om ventilator. Det er ikke der det absolut skal være tæt. Er der utæthed imellem dampspærre of rør OVER loftet så presser ventilator varm luft op den vej, og det danner kondens oppe i isolering. Derfor skal der tætnes oppefra.
Hvis du der møder dampspærre der er klippet pæn af og smyger sig omkring udluftnings røret så kan silicone godt hjælpe på tæthed.
Men møder du dampspærre som er klippet / flået tilfældig så skal der bruges dampspærre tape.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis