Gipsvæg - hvor mange kg?

Hej kloge hoveder:)

Jeg skal hænge en hattehylde op i min entre på en standard gipsplade, men er usikker på, om gipspladen kan holde til vægten, når der kommer en masse jakker og sko på den 120cm 2-lagede hylde som ligner denne:

https://www.dba.dk/hattehylde-kan-leveres-s/id-1062673189/?utm_source=copylink&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_share_listing 

Det skal siges, at jeg også vil hænge endnu en hylde op med hyldeknægte på samme væg ovenfor.

Jeg har købt metal rawplugs til formålet (Fischer HM 5x65 S), som jeg tror er gode.

Det skal også siges, at jeg ikke ved hvor bred gipsvæggen er, men tror det er lavet billigt og at ser er hulrum bagved. 

Jeg har tidligere haft mange jakker på væggen tidligere, med billigere gips rawplugs, men dét var til en almindelig træknagerække på nok 80 cm. 

Håber I kan hjælpe med hvor meget vægt sådan en gipsplade kan holde til i denne situation:) På forhånd tak og god lørdag!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis væggen er med to lag gips kan de plugs holde til et udadgående træk på 30kg per plug. Hvis trækket er i en anden retning kan de nok holde til en del mere.

Så du skal ikke sætte dig på hylden, men derudover går det nok.

Hvis du kun har et lag gips dur dine plugs tilgengæld ikke, så skal du have nogle mindre.

Hvis der er træskelet så hver obs på at du skal bruge en normal skrue og ikke de plugs hvis du tilfældigvis sætter den op ved en lægte (hvis du ikke ved hvor de er så bor med et lille bor først for at teste) 

Ask
Hvis du bruger de rigtige plugs kan du næsten hænge en folkevogn op :-)

Jeg har tidligere brugt disse gips plugs til ophængning af en Mistral reol på en væg med ét lag gips. Reolen var fyldt med bøger og DVD’er og min lille datter på 15-18 kg kravlede nogle gang op og satte sig på reolen!

https://www.billigvvs.dk/Vaerktoej-Befaestigelse-Plugs--Fischer-Gips-Rosett-Dybler-Roed-til-1-lag-Gips-Panhoved-5X55-mm-25-stk-1552481.html


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

1000 tak for svar - jeg giver det et skud! God søndag!
Generelt så er roset plugs som wezio linker til det som holder allerbedst i en gipsvæg, de bedste af dem kan trække næsten 100 kg per plug I en tolags gips væg.

Men til dit formål er de metalplugs vist rigeligt 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis