renovering af træ trappe

Jeg er ved at renovere gammel hus hos datter, svigersøn og børnebørn.
Der er en traditionel 1/4 svings åben trappe. Det er med trævanger, hvor trinene er inde i spor der er fræset ud og der er langs gående gelænder med stolpe øverst og nederst. Der er sømmet en dykker ind igennem vangen og ind i hver anden trin for at holde den sammen. Håndliste er som et smalt bræt der ligger direkte over øverste planke i gelænder. Den er lakeret og lakken er ret slidt især efter byggeperiode. Der er skrammer i trin og enkelte forkanter er der knækket en slids af. -
Ønsket er at alt man rører ved, trin og håndliste skal være sæbebehandlede eller på anden måde så det kan opfriskes når det bliver slidt. Vanger og resten af gelænder males hvid.
Lige nu står trappen løs, og jeg kan ret let trække den op på 1. sal og bearbejde den der. Der skal monteres stødtrin så den bliver lukket da man vil bruge området under trappen til opbevaring.
Jeg har adgang til nogle 16 mm lim træs plader. De er 1840 x540 mm så der kan skæres gode stødtrin
Min tanke var at skille hele trappen ad, så jeg har trinene løse, vinkel vangen ind imod muren i et stykke og så hele den anden vange med gelænder i et stykke
Så kunne der fræses spor til stødtrin og alle lige trin kunne vendes så de fik en frisk side opad.
Trin, nye stødtrin og håndliste køres over med høvl og pudses hvor efter de sæbebehandles efter anvisning hos Tipperup Høkeren
Det der skal males pudses med fint sandpapir og males direkte over gl. lak.
Efter 3-4 behandlinger og tørring samles trappen og hejses på plads og fastgøres.
Trappen holdes sammen i den synlige side med hjørne klodser eller beslag bagpå.
Spørgsmål
Er det en god fremgangsmåde og opnår man et resultat der er nem at holde, og hvor trin m.m. fortsat ser  " ens slidt ud " og ikke bare slidt på midten som lakken viser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej elmand.
Det kan sikkert godt lade sig gøre, men jeg ville personligt ikke gøre det.1. jeg tror ikke på sæbebehandling på en trappe. Så jeg ville overtale datteren til at lakere igen. 2. Hvis du skiller den ad og sliber og vender trin som ikke er slidt, så skal alle trin slibes så meget at trinnene bliver tyndere og derefter ikke sidder stramt i udfræsningerne. Når men laver en trappe med indstemte trin så gøres alle trin færdige med sidste afpudsning inden man stemmer ud således at trinnet sidder helt stramt. Så jeg ville slibe alle trin med exendersliber og slibemus medens trappen er samlet så de kom til at se ens ud. Stødtrin ville jeg sømme i bagkant trin sætte en liste under trinet over i forkanten og lodret en tynd kvartstaf på bagsiden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Som kovas skriver søm stødtrin bagpå trin og sæt en liste op under trin foran. MEN gør dig selv den tjeneste at lægge en stribe silicone på listens anlægsfladen og stødets anlæg, da de - når de tørrer ud - har en f.... mani med at knirke od p... til.

 

Jeg synes også du skal lakere i stedet for at lud/sæbebehandle. Prøv at få dem med på idéen :)
Gode indspark. Jeg venter lige et par dage med at gå videre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også