Gamle 60'er lampeudtag og indmuringsdåse

Hej.

Vi har et ældre rækkehus, opført i '64.
Der er nogle gamle lampeudtag. Den tidligere ejer har været ret ligeglad så der mangler skruer mv til at montere ledning. I den forbindelse vil jeg gerne skifte dem til nye LK udtag. Men indmuringsdåsen passer ikke. De gamle udtag har sådanne nogle klemmer i siden der spænde sig fast i udtaget. De nye skal brige en skrue der skrues ind bag i dåsen. Men de gevind har de gamle dåser ikke. Jeg går ud fra at man ikke må genbruge de klemmer/spændarme til at spænde de nye udtag fast. Korrekt, ikke?
Er det nemt at udskifte de gamle dåser og må jeg selv gøre dette eller skal en elektrikker gøre dette?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Det korte svar er NEJ / JA Altså NEJ det må man som lægmand ikke arbejde med. Det er fast installation og JA derfor autorisations krævende.
Du skal lige være sikker på hvilken dåse der er brugt, og hvilken størrelse hul der er boret.
Ofte var der boret et hul der er mindre end dåsens diameter, så det kan meget vel være at dine spænde klør går ud i siden på et 44 mm hul medens gevind huller i dåsen sidder lidt længere ude.
Det er ret svært at skifte dåserne. Det skal gøres oppefra, og det er stive rør der næsten ikke kan tages ud af dåserne. De kabelbøjler der holder rørene på plads er sømmet op nedefra så tæt på umulig at få af oppefra..
Så prøv at afmontere et udtag og forsøg med et bille op igennem hullet, eller tag lidt isolering op på loftet og tage et billede af dåsens bagside.
Husets alder ligger på grænsen til hvor alle brugte den man kaldte 700 dåse og der er normal afstand imellem gevind huller.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det sidder i en betonvæg, ikke i loftet desværre. Så man kan ikke gøre det oppefra. Det er en bygget med betonelementer der var forlavet med rørføring osv. Så der er kun én måde at få det ud på. Men har ingen erfaring med dette. Jeg må få fat i en elektriker til at skifte dåse og udtag. Tak for svar.
OK du skrev jo også indmurings dåse. Måske elektriker på stedet kan se en løsning.
Skal der hugges ny dåse ind kan jeg på forhånd sige bliver en ret pebret og støvet omgang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis