Levende hegn

Hej, håber der er nogen som vil hjælpe med lidt hints til etablering af ny levende beplantning omkring ejendom på landet.
Jeg vil fjerne en del ahorn, men ikke alt, da det er på landet og vil blive meget åbent hvis jeg fjerner alt.
Det er et par store ask og svage elm som jeg helst vil lade blive. Formålet er at få tydet ud i ahorn, og give plads til noget andet.
1) Jeg har lavet eg, bøg og ask men de er stadig ret små. Hvor store/gamle skal de være før de kan plantes ud?
2) Hvad bør jeg evt plante ud sammen med disse?
3) Er det overhovet realistisk at få noget til at gro hvis jeg lader en del af de etablerede træer blive

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du nævner så vidt jeg kan se kun store løvfældende træer. Hvis det skal give læ året rundt så skal der også være nogen nåletræer imellem som er stedsegrønne. Men det er meget vigtig at der er både nogen mellemstore og nogle buske der kan dække for neden.
Læbælter på landet plantes ofte i ca. 5 meters bredde og med forskellige træer af forskellig højde. De skal helst være sammenhængende eller gå hen til noget andet beplantning, så det ud over læ til jer også bliver en korridor for vildtet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som Elmanden skriver, er de store løvfældende træer ikke nok alene.
Du bør have en blanding af mindre buske, mellemstore buske og så behold nogen af dine træer.

Lad være med at fælde for mange af de store lige med det samme.
Fæld ikke flere træer, end at der forneden er rimeligt med lys til det nye:
Plant små buske som fjeldrips, rød kornel, og lugnende, som giver læ, forneden.
Dertil syren, guldregn og hassel og lignende, som har en naturlig størrelse på 4-. 5 m.

Ind i mellem kan du plante taks, tuja eller andre stedsegrønne som har den fordel at tåler hård. Beskæring en gang imellem

Det du bør arbejde hen i mod er en blanding, i alle højder. Efterhånden bør du ( om 5 år) fjerne flere af de helt store, så der altid kommer lys ned til de mindre.

Så kan du få noget som giver læ både forneden og foroven.

Jeg henter selv forskellige planter, syren, kornel, benved, tjørn forskellige steder.
Hassel og andre kan du også købe.

Tjørn er robust og vokser tæt og tåler vildt hård beskæring, men noget djævelskab at skære ned, så den skal du måske springe over.

Pøj pøj.

To ulykker kommer sjældent alene.
Bjergfyr som bliver omkring 1,5 x 2 m er fantastisk godt som lægiver til fuglevildt i bunden. 
Kontakt Hedeselskabet eller Danmarks Jægerforbund. De har omfattende rådgivning afhængig af om beplantningen skal fundere som læ- eller vildthegn.

Bemærk også, at der kan søges økonomisk tilskud til vildthegn. Det kræver dog en beplantningsplan der skal overholde visse krav. De krav kan din lokale vildtkonsulent oplyse dig om.

Derudover kan der søges EU tilskud ved større beplantninger. Her er udgangspunktet at strækningn sammenlagt skal strække sig over mindst 20km.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er kommet nye sorter af elm der er klonet med resistente sorter. Spørg Hedeselskabet hvor langt de er kommet i udviklingen og om de er i handlen i Danmark.

Lige nu er der problemer med ask, men hvor langt udviklingen er der for at dæmme op for sygdommen har jeg p.t. ikke overblik over.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Super, tak for de gode inputs.

 

Ligesom du skal holde øje med elm, så gælder det også ask, der rådner op indefra pga “askesyge” . Det samme gælder kastanjer. hvis du kravler op på en stige og inspicerer kløften kan Du se, om der er sygdom på vej. Men det kan være rigtigt svært at se, om de er syge. Vi fældede en kæmpe kastanje og nok 20-22 ask, der alle så sunde ud, men som var hule fra rod til første kløft.

 

Mange kastanjetræer lider faktisk af to ting, nemlig kastanjeminérmøl, der angriber bladene, og sygdommen hestekastanjebakteriekræft.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis