Opbygning af facade i Western Red Cedar/lærk/teak

Hej

Hvordan er en "liste-facade" som nedenstående opbygget sådan rent teknisk? På nedenstående link kan man se et eksempel på den facade jeg ønsker.

https://keflico.com/wp-content/uploads/2017/09/Transportministeriet-Kbh.-web-21.jpg

Jeg har fundet nedenstående eksempel på opbygning af en træfacade, men her er der jo anvendt 1 på 2-beklædning, hvilket "lukker" facaden.

Umiddelbart ser det jo ud til at en facade med lister er "åben" mellem listerne så jeg forestiller mig at listerne reelt kun er til pynt og at klimaskærmen består af noget andet? Er der noget jeg har misforstået? Nogen der kan vise et billede af en korrekt opbygget facade med lister ala ovenstående billede?

mvh Henrik
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
din klima skærm er jo selve beklædningen..... listerne som du snakker om er der jo fordi at selve beklædningen, skal skrues fast på noget.... og grunden til at der er åben imellem listerne,  er at beklædningen skal kunne ånde på begge sider. det grå du kan se lige bag listerne er en vindspærre 
vindspærren bliver jo ikke våd eller udsat for lys da den er beskyttet er mod dette af træet :-), nu skriver du muren bagved ! hvis det er murværk bagved så skal der ikke bruges en vindspærre, men blot skrues lister vandret på og så montere brædderne på disse
Snuppede disse billeder på en byggeplads der lavede netop den cedertræ’s konstruktion du efterlyser (da jeg selv var nysgerrig).


Der er også tale om en åben liste-konstruktion uden fer og not.

Tror det er ret vigtigt af få den rette vindskærme / membran inderst. Jeg ville tage fat i Würth og høre hvilken variant der skal bruges.

NB: Laver du en lukket liste konstruktion, f.eks. Fer-not eller 1 på 2 facadebeklædning (som på billedet), så er vindskærmen beskyttet.

Laver du en åben konstruktion med lister (hvilket ofte ses med cedertræ), så er almindelig vindskærm ikke nok.
Annonce
mfrost skrev den 11-01-2020 10:17:57

vindspærren bliver jo ikke våd eller udsat for lys da den er beskyttet er mod dette af træet :-), nu skriver du muren bagved ! hvis det er murværk bagved så skal der ikke bruges en vindspærre, men blot skrues lister vandret på og så montere brædderne på disse

Jo, det vil jeg nu mene at den gør hvis man skruer 25x50 lister på. Der kommer masser af regn og sollys ind imellem listerne... Mht opfugtning skrev jo blot "muren" fordi jeg netop er i tvivl om hvad der sidder bagved listerne udover en vindspærre.

mvh Henrik
Henrik19 skrev den 11-01-2020 10:39:53

NB: Laver du en lukket liste konstruktion, f.eks. Fer-not eller 1 på 2 facadebeklædning (som på billedet), så er vindskærmen beskyttet.

Laver du en åben konstruktion med lister (hvilket ofte ses med cedertræ), så er almindelig vindskærm ikke nok.
Nej, præcis. Men hvad placerer man så bagved listerne? Noget plademateriale? Det skal jo helst være sort så det ikke "skinner" igennem listerne
Mon ikke der findes nogle mørke facadeplader man bruger til den slags. Ser da men tit beklæder med noget cembrit materiale i dag inden yderste lag kommer på

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis