Nedrivning af væg i hus fra 68.

Hej LDS.
I forbindelse med renovering af 1-plans hus ca. 125m2, skal vi have revet væg ned for at skabe et stort og lyst rum.
Huset er med gitterspær, som vi har hørt skulle være selvbærende. Dog er vi stadig i tvivl om det virkelig kan passe, og om spærende evt. skal afstives.

Vedhæfter billeder.
Gl. plantegning - (markedet med rød fjernes)
Ny plantegning (for at se hvordan vi påtænker resultatet)

Håber I kan hjælpe. :)

Vh. Kasper
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan tilføje at væggene er lavet af lecabeton (letklinkerbeton).
Jeg vil ikke være nervøs for at pille de vægge ned. Der er vist rigeligt der stabiliserer. Der er jo ikke tale om at fjerne noget stabiliserende ved dine ydermure.
Prøv at kontrollere på loftet om dine spær hviler på skillevæggene. Hvis ikke så er problemet ikke så stort. Selv ville jeg nok sætte en forstærkning ind i spærene, f.eks. spærtræ 45 x ca. 200 mm (i højden). Du har ikke ret langt spænd når forstærkningen kan lægge af på værelserne og badeværelset på midten.
Det turde jeg godt lave uden beregninger.

Søren O
Tak Søren. Det vil jeg lige kontrollere når vi overtager her i starten af næste måned. I forhold til forstærkningen kunne jeg godt bruge lidt inspiration i form af billeder/tegning på hvordan det kunne se ud. Er det noget du/eller i andre ligger inde med?
Når du har overtaget huset kan du tage billede af spær eller du kommer i besiddelse af en snittegning, og poster herind. Så er der nogen der kan sige det med større sikkerhed. Jeg vil bestemt mene at de spær er selvbærende
At sætte en forstærkning ind vil sige at lægge et stykke spærtræ / regler på siden af din nuværende spær, og skrue dem sammen for hver ca. 0,5 m
De spær der er der ligger jo over en spændvidde på 6,18 m. ( hen over stue ) Det har jo været ok. Så evt. forstærkning gælder kun det ene spær som får længere spændvidde, nemlig den der eventuelt går ud over det gamle entre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for input Erik. Det giver mening. Altså et stykke spærtræ boltret fast på siden af det spærfod med længst spændvidde? Hvor langt et stykke ville I tro? 😊
Så den kan hvile på mur i begge ender. Det giver så ca. 8 m (6,18 +11 + 3,01) - 1,16 + 10 ) = 8,4 m
De første 3 tal er husets bredde, og så minus entre. og til slut 10 cm til at lægge op på ydermur. ( vederlag)
Men vent lige og få det konstateret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
Gå evt. Ind på wenlager.dk eller filarkiv.dk og se om du kan finde nogle tegninger du kan ligge op her.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Vil det ikke være nemmere for ham at ligge en limtræsbjælke eller lignende på tværs af et par spær mellem værelse og bad og så gøre spær fast i bjælken..?
Rettelse I mit regne stykke skulle der et par steder stå + 0,11 og senere + 0,10 da det hele er i Meter. Men resultatet er rigtig alligevel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis