Varmeforbrug optimering

Vores gennemstrømsvandvarmer af mærket Termix 1 bruger ifølge manualen 3 liter fjervarme i timen til at holde stikledningen varm.

Jeg er godt klar over at med de nye målere så betaler man kun for den varme man trækker ud af vandet så hvis det bare står og cirkulerer så taber man ikke så meget varme på at lade det køre gennem vandvarmeren.

MEN, nu har varmeværket så indført et straf/belønning system hvor man får belønning eller straf alt efter hvor meget man afkøler sig vand.

Nu er spørgsmålet så....Ville det være en fordel at sætte en ventil på fjernvarmesløjfen ind i vandvarmeren så den er "afbrudt" når vi ikke er hjemme og om natten ?

Her tænker jeg på at kombinere så et døgnur slukker fra 23.00 til 06.00 og så en kobling så der er afbrudt når alarmen i huset er aktiv.

Hvad siger eksperterne, vil det kunne svare sig, både i forhold til den mængde sparet varme til at holde stikledningen varm døgnet rundt.

Eller er jeg igang med at opfinde noget som ikke giver en reelt besparelse. ?

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
med et forbrug på 3 liter i timen så er du nede i ganske få øre.....tænker nærmest 1 cifret så, med så lille et tomgangsforbrug, så ville jeg ikke gøre ret meget ved det selv
mfrost skrev den 10-01-2020 17:28:13

med et forbrug på 3 liter i timen så er du nede i ganske få øre.....tænker nærmest 1 cifret så, med så lille et tomgangsforbrug, så ville jeg ikke gøre ret meget ved det selv

 Ok, jeg tænkte nok det ikke reelt set kunne betale sig.

Det var også mere i forbindelse med at jeg jo så bruger 72 liter varmt vand i døgnet som jeg måske kun køler få grader.

Vippepunktet hvor det går fra belønning til straf er hvis jeg ikke afkøler vandet mindst 35 grader.

Regnestykket lyder vel på 3 liter i timen er 72 liter i døgnet og dermed 26.280 liter om året.

Hvis jeg så kunne slukke så jeg kun brugte halvdelen så ville jeg spare 13.140 liter vand der kun køles få grader.

Dog skal jeg jo så bruge en del varmt vand på at varme stikledningen op igen når der så åbnes og det hele er iskoldt.

Nå, du har nok ret, det giver nok ikke nogen reel besparelse...Der skal jo også regnes med strøm til at drive ventil og styring :)

Skal så også siges at jeg altid lukker når vi tager hjemmefra i længere tid...Ferier og så videre, både fordi der ikke er grund til at holde det hele varmt, men også for at undgå at en læk risikerer at oversvømme huset :)

 

og husj at tage med i renestykket at du jo ikkelukker 24 timer i døgnet så det er jo ikke 3 x 24 men,  
3 x lukketid. og som du selv skriver så skal du jo bruge energi samt ikke mindst vand som lukkes ud i kloakken da det jo er for koldt til at bade i. så du bør nok nmærmere stille dig selv det ? om du vil spare et lille beløb og så gå glip af komforten i at have varmt vand med det samme...
Forstår ikke helt hvorfor du skal betale for at holde stikledningen varm?

Gætter på det er fordi dit hus ligger sidst på ledningsnettet, men det burde fjernvarmen vel betale? Så det omløb du har vendte retur inden din måler?? 
Mbs skrev den 11-01-2020 15:19:15

Forstår ikke helt hvorfor du skal betale for at holde stikledningen varm?

Gætter på det er fordi dit hus ligger sidst på ledningsnettet, men det burde fjernvarmen vel betale? Så det omløb du har vendte retur inden din måler??

 Altså der er jo 2 ting i det her.

1. Jeg betaler for den varme jeg trækker ud af det fjernvarmevand jeg forbruger.

Denne del er jo nok begrænset, da jeg kun betaler for forskellen mellem temperatur ind og temperatur ud og der er næppe mere end et par varmegraders forskel.

2. Varmeværket vil gerne at jeg trækker noget varme ud af vandet, så hvis jeg trækker mindre end 35 grader ud, gennemsnitligt så skal jeg betale en "straf" mens jeg får en "belønning" hvis jeg trækker mere ud.

Som sagt så er det et gennemsnit, så når jeg f.eks tager et bad, så trækker jeg jo med en gennemstrømsvandvarmer meget mere end 35 grader ud, men når jeg holder stikledning varm, trækker jeg meget mindre end 35 grader ud.

Det var sådan set mest i forbindelse med indførelsen af nummer 2, jeg tænkte om det kunne svare sig, IKKE at trække få grader ud af vandet mens jeg alligevel ikke er hjemme eller når jeg sover.

Men om det fjernvarmevand jeg forbruger på at holde stikledningen varm, reelt set udgør så meget at det giver en forskel kan jeg ikke lige regne ud.

 

Der er flere fejl i dit regnestykke.
Temperatur forskellen hos dig bliver målt inde i huset. Skulle vandet være lidt varmere ude ved vejen, eller for den sags skyld i den anden ende af byen hvor værket ligger, så afregnes det først inde i dit hus. Så det tab er jo hele selskabets tab, og dermed også lidt til dig. Så under alle omstændigheder betaler du ikke for tabet i Fyrings sæson. 
Om sommeren skal der trækkes lidt vand igennem i den mellemliggende tid fordi dit forbrug er kortvarig og termostaten afkøles og "tror" der mangler varme. Sætter du så ventil og ur på er kun 1/4 del af året du måske sparer lidt.
Den gennemsnitlige afkøling på 35 grader er ikke et gennemsnit i tid. Altså ikke hvor mange timer du holder den afkøling men et gennemsnit af afkølingen i forhold til forbrug. Da forbruget med den mulige gode afkøling er meget større end det lille forbrug om sommeren, så er det ikke sommer tomgangs forbrug der udløser den "bøde "
Sådan et fjernvarme system kører bedst når det kører i jævn tempo. Pludselig forbrug får afkøling til at være dårligere. ( differens trykregulator prøver at mindske chok forbruget ) Men har du haft ur m.m. til at lukke for varmen og det så tænder så trækker du pludselig varmt vand ind igennem systemet. Og det sker så automatisk om morgenen, og hver gang alarm bliver reset. Hvorimod uden det system vil der være det meget lille jævne forbrug og så kun "chokforbrug" når du i virkeligheden er i bad eller på anden måde bruger varmt vand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis