PIR Loftsensor

På vores toilet har vi sådan en FUGA PIR sensor til at tænde lyset.

Det er smart for så står lyset ikke og brænder i timevis når ungerne glemmer at slukke og den har sådan en smart knap så når jeg f.eks går på toilettet om natten så kan jeg trykke "sluk" så jeg slipper for det "skarpe" lys. Denne sensor sidder lige indenfor døren på vores toilet som er begrænset størrelse.

Nu skal vi så igang med vores badeværelse og jeg ville jo egentligt gerne have en lignende løsning der, men dette rum er større så der vil en sensor på væggen ikke kunne dække hele rummet.

Derfor tænkte jeg på en loftsensor hvilket jeg så også sagtens kan finde, men det jeg mangler er den her "override" funktion med knappen.

Er der nogen der ved om man kan få sådan en loftsensor, hvor man kan sætte en ekstern knap på så man selv kan tænde eller slukke ligesom på FUGA PIR enheden ?

 

På vores toilet har vi sådan en FUGA PIR sensor... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Wezio skrev den 10-01-2020 20:55:12

Det er korrekt, at den kun slukker lyset i ti sekunder. Dette kan desværre ikke justeres. Så skal man indsætte et lille timerrelæ, der blokerer signalet fra PIR i fx 2 minutter. Det kan du nemt lave.

 Ja så må det nok blive noget i den retning.

Havde egentligt håbet på at der fandtes en loftmonteret indbygnings PIR med en indgang så man kunne styre den på samme måde som med fuga PIR sensoren.

Jeg forstår udmærket rationalet bag funktionen med de 10 sekunder, det er selvfølgelig for at man kan bruge en ekstern knap til at slukke lyset i det rum man forlader og det har man så 10 sekunder til.

Jeg er bare mere end 10 sekunder om at tisse om natten :)


 

Kan man forresten få en meget lille og billig PLC, måske det er nemmere med sådan en at opnå det man gerne vil.

På arbejde er der et par automationsfolk, det vil sikkert være rimeligt overskueligt for dem at programmere sådan en til at tage et signal fra en PIR og tænde en udgang i 2 minutter (Med nulstilling af tid hver gang den får et nyt signal fra PIR) og så en anden indgang til trykknappen som så slukker udgangen og tæller til "2 minutter" inden den accepterer input fra PIR.

 

kan du så ikke bare afbryde strømmen til lampen med en alm afbryder?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 11-01-2020 19:07:59

kan du så ikke bare afbryde strømmen til lampen med en alm afbryder?

 Jo det kunne jeg, men så er det jo ikke "automatisk" mere, så skal jeg hver gang huske at slukke og tænde.

Den løsning som der er med FUGA PIR er optimal for mig, det var derfor jeg spurgte til om nogen kendte til en loftmonteret PIR med samme funktionalitet som væg PIR som jeg allerede har.

Som sagt så er væg PIR ikke optimal i vores badeværelse da dette er så stort at en væg PIR ikke kan dække hele badeværelset, hvilket en loft PIR nemmere kan.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis