PIR Loftsensor

På vores toilet har vi sådan en FUGA PIR sensor til at tænde lyset.

Det er smart for så står lyset ikke og brænder i timevis når ungerne glemmer at slukke og den har sådan en smart knap så når jeg f.eks går på toilettet om natten så kan jeg trykke "sluk" så jeg slipper for det "skarpe" lys. Denne sensor sidder lige indenfor døren på vores toilet som er begrænset størrelse.

Nu skal vi så igang med vores badeværelse og jeg ville jo egentligt gerne have en lignende løsning der, men dette rum er større så der vil en sensor på væggen ikke kunne dække hele rummet.

Derfor tænkte jeg på en loftsensor hvilket jeg så også sagtens kan finde, men det jeg mangler er den her "override" funktion med knappen.

Er der nogen der ved om man kan få sådan en loftsensor, hvor man kan sætte en ekstern knap på så man selv kan tænde eller slukke ligesom på FUGA PIR enheden ?

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, Niko har et modul til montering på din-skinne, hvor du kan tilslutte en ekstern PIR og et svagstrømstryk, som kan slukke lyset på samme måde som din Fuga PIR.

Jeg har selv sådan en Niko siddende på loftet til vores lys i entre/hall, som tænder via rumdetektorerne til vores tyverialarm og så kan jeg tvangsslukke lyset via vores fjedertryk rundt omkring. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 10-01-2020 17:13:06

Ja, Niko har et modul til montering på din-skinne, hvor du kan tilslutte en ekstern PIR og et svagstrømstryk, som kan slukke lyset på samme måde som din Fuga PIR.

Jeg har selv sådan en Niko siddende på loftet til vores lys i entre/hall, som tænder via rumdetektorerne til vores tyverialarm og så kan jeg tvangsslukke lyset via vores fjedertryk rundt omkring.

 Fedt, har googlet lidt og det jeg fandt var den her :

https://www.niko.eu/da-dk/produkter/dorkommunikation/foto-gong/central-for-pir-sensor-productmodel-niko-1afa6f50-c308-5840-82c2-b83731561645

Er det den du mener ?

 

Altså den her dækker 9 meter radius i en vinkel på 180 grader. Den skal monteres i en højde på 2,15m og kan sammenkobles med flere af samme slags hvis du skulle have en død vinkel på dit af hvad det lyder til meget meget store badeværelse.

https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-diverse/p/lk-fuga-pir-sensor-180-10a
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 10-01-2020 19:31:43

Jeg mener det er denne jeg har:
https://www.greenline.dk/k/elartikler/tavlemateriel/dognur/p/minilux-control-m-display?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping%20Comlyn&utm_term=&utm_content=Shopping&gclid=EAIaIQobChMIobSXtNX55gIVApQYCh1c9AYOEAQYASABEgI3E_D_BwE

Jeg kan evt. kigge efter en af dagene oppe på mit loft. Det kan også være at jeg kan se det på en faktura.

 Den ser fin ud, har lige kigget lidt på installationsvejledningen og een ting springer lidt i øjnene dog.


"Slukkes lyset via tryk, vil bevægelsessensor være blokeret for tænd i 10 sek., hvorefter bevægelsessensor igen kan tænde lyset automatisk. Fig. 4."

Ved du om de 10 sekunder kan justeres, jeg syntes ikke jeg kan se noget om det i den PDF jeg fandt.

10 sekunder er lige lidt nok nemlig, LK PIR sensoren slukker og vil ikke aktivere via PIR i nogle minutter nemlig, hvilket er optimalt til mit brug.

 

Annonce
hmadsen skrev den 10-01-2020 19:41:04
... og vil ikke aktivere via PIR i nogle minutter nemlig, hvilket er optimalt til mit brug.

 Fuga pir kan efter et tryk registrere bevægelser igen når timeren er udløbet. Så det er timeren der bestemmer.


Fuga pir 180 grader forbliver i manuel mode så længe der er bevægelse. Og den tilsluttede kontakt kan være en alm afbryder. Manual.

Men jeg forstår ikke. vil du have det mørkt når du skal op og tisse?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er korrekt, at den kun slukker lyset i ti sekunder. Dette kan desværre ikke justeres. Så skal man indsætte et lille timerrelæ, der blokerer signalet fra PIR i fx 2 minutter. Det kan du nemt lave. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Vi har flere lamper med indbygget sensor og timer
eks en Nordlux Melo 34 LED Plafond med sensor 
christiannielsen skrev den 10-01-2020 20:18:43

 Fuga pir kan efter et tryk registrere bevægelser igen når timeren er udløbet. Så det er timeren der bestemmer.


Fuga pir 180 grader forbliver i manuel mode så længe der er bevægelse. Og den tilsluttede kontakt kan være en alm afbryder. Manual.

Men jeg forstår ikke. vil du have det mørkt når du skal op og tisse?

 Ja, når jeg står op for at tisse om natten så sætter jeg mig ned og så har jeg ikke lige behov for et godt oplyst badeværelse. Hvis jeg får lys på det tidspunkt så har jeg svært ved at falde i søvn igen. Det kan sagtens være jeg er den eneste som har det sådan, jeg har aldrig påstået at jeg er helt normal :)


 

kaffemand skrev den 11-01-2020 05:15:59

Vi har flere lamper med indbygget sensor og timer
eks en Nordlux Melo 34 LED Plafond med sensor

 Jeg har selv en lampe med indbygget sensor og timer i vores forgang, den tænder kun når der er mørkt og i et foruddefineret stykke tid, det virker godt der. Jeg har bare brug for på badeværelset at der er en "override" så jeg selv kan bestemme om lyset skal slukke, selvom der er bevægelse om natten.


 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis