Hjælp til selv at fixe mahogni bord

Vi har arvet et gammel mahogni bord. Vi har dog ikke fået skruerne til at samle de to ben med bordpladen, kun nogle beslag. Derfor har vi brug for hjælp til at finde ud af hvilke skruer, der skal bruges og størrelse på disse.

Tykkelsen på bordbenet, hvorfra skruen skal igennem, er 4,6 cm (hvis det giver mening).

Desuden har bordet en del ridser og vil derfor også gerne spørge, hvordan man fjerner disse og evt. lakerer det (hvis det er det, bordet i forvejen er), så bordpladen igen er pæn.
 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sidder der møtrikker i bordbenene eller er det selvskærende skruer? At begynde at slibe på bordet er umuligt, da det er finer på enten krydsfiner eller spånplade,

 

Dit bord er hvad man kalder et stilmøbel fra midten af 1900'tallet. Messingbeslagene på benene indikerer at møblet er af engelsk oprindelse, og de anvendte både finerede og massive plader.

Håndværksmæssigt plejer de at være gedigent udført, men de synlige skruehuller er en langt senere tilføjelse.

Mit forslag er, at afproppe de synlige huller med en stump mahogni rundstok og forsigtigt slibe det hele plant som bejdses.

Ridser kan fyldes med schellak som filler, da schellak og mahogni er en god kombination ved efterfølgende lakering.

Efterhånden er det svært at opdrive celloluselak af en rimelig kvalitet. Derfor kan blank bådlak være et godt alternativ, men vær opmærksom på at der skal påføres mindst 8-10 eller flere lag med mellemslibning før resultatet er tilfredsstillende.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
  • Hej igenTusind tak for alle svarene og beklager jeg er så længe om selv at vende tilbage. Jeg har forsøgt at tage billeder af hullerne og beslagene, hvis det kan hjælpe. Jeg forstår ikke hvorfor og hvilke huller der skal lukkes? Det er jo huller til at samle ben og bord. Vedhæftet er flere billeder. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis