Søm der misfarver beklædning

Skal til at lave træbeklædning på et skur og er ved at undersøge hvilke søm jeg skal bruge. Fandt nedenstående billede og vil høre om nogen ved, hvordan jeg undgår denne misfarvning. Beklædningen skal ikke behandles.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er syrespor, sikkert fordi brædderne er i enten douglas eller lærk og sømmene er alm vfz. Til disse træ-sorter skal fastgørelsen være rustfri og syrefast, A4 el. A2 -klasse hedder det vidst.

Du er klar over at din facade lynhurtigt vil blive solbleget og grå når du ikke vil behandle den?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Selv med farveløs træbeskyttelse, passer du på dit træværk mod udtørring og revnedannelser

 

Ok, Beklædningen er sibirisk lærk så finder jeg nogle rustfri søm og bruger dem. Tak for det.
Ang. beklædning og behandling, så er jeg godt klar over at den blegner og bliver helt grå. Det er meningen 
Tak for hjælpen
Alternativ til at skifte til skruer/søm i rustfri A4 eller A2.

Dyk sømmene find et sæt (propbor/forstnerbor) lim propperne i, husk at vende propperne rigtigt i åreretningen.
Skal du derimod til at hive sømmene ud får du nemt trykmærker når du gør dette.

Som skrevet et  alternativ, og en anden mulighed.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Tak for input maskinsnedker.  Det vil jeg overveje. 
Specifikt til lærk ville jeg skrue det op da det slår og vrider sig meget.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Husk at give det svampemiddel på alle flader, da lærketræ har det med at blive sort pga svamp.
Rodalon er ganske effektivt.


Vi prøver igen, i morgen --
Ok. Det med Rodalon vil jeg huske
Til BOFH: Har du nogle erfaringer mht til lærk der slår og vrider sig du vil dele? Det skal jeg sørme have med i overvejelserne. 

Ja - har sat nogle Km klink-beklædning op på stern hvor det er lærketræ og galv-ender hvor det er superwood. Jeg synes at lærketræet bevæger sig markant mere - har af flere omgange skiftet skruer på lærketræet til en større dimension for at det kunne klemme det ordentligt ind på plads. Denne udfordring har jeg ikke haft med superwood eller alm trykimprægneret. I dag ville jeg vælge en klinkprofil med fer og not for at få yderligere fiksering og tæthed.

Hvis du skal lave det af brædder som 1P2 og har en ambition om at det stadig skal være moderat tæt om et par år ville jeg køre med max 50cm i afstand og bruge 6mm skruer.

Regnede også selv med at det ville patinere pænt - det tog 3 år og så malede jeg det over med Gori 99 Extreme ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også