Hvad skal jeg gøre ved min grimme væg?

Jeg har lige købt en lejlighed fra 1890, hvor især en væg i soveværelset er ret grim med nogle synlige buler og streger bag tapetet som det kan ses på det første billede.

Næste billede for at vise hvad der er bag tapetet:

Jeg er lidt i tvivl om hvad den rigtige vinkel er for at få det pænere. Nedtagning af det gamle tapet og spartling/slibning af væggen og så nyt tapet? Filt i stedet?

Nogen der kan pege mig i den rigtige retning?


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige renoveret et værelse hvor jeg på den ene væg har spartlet med indfarvet spartel fra Flügger som jeg med vilje har ladet blive ret rustikt med buler og mærker fra spartlen, det synes jeg er blevet ret flot. Jeg kunne desværre ikke lige finde et bedre billede.
Det ser faktisk rigtig godt ud perhans, men konen har nedlagt forbud mod andet end hvidt  

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lej en girafsliber og en røvfuld slibepapir og slib så godt du kan til plan. Sandspartel væggen og lad male eller sæt filt op. Før spartel kan du med en bred spartel rette store buler ud. Du behøver ikke have bagpapiret slebet væk

 

uldal skrev den 08-01-2020 17:23:47

Du behøver ikke have bagpapiret slebet væk

Så blot slibe, ikke pille det eksisterende tapet (bagpapir?) ned? Er det korrekt forstået?

Indrømmer gerne jeg ikke er helt med på hvordan væggen er lavet pt. men er frisk på at kaste mig ud i spartel osv.


 

Jeg ville godt nok tage det gamle tapet ned og spartle op fra ny og afslutte med filt. 

Morten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Synes godt nok også du skal have alt papir væk, ellers kan det risikere at bule.
så skal du spartle min. 2 gange hvis du er god, dernæst maling eller filt.
god arbejdslyst.

Morsmaling.dk
Kommer jo an på, hvor godt det gamle tapet sidder. Jeg bor i et hus hvor vi gjorde sådan for 4 år siden. Alt er 100% idag. Og så sandmalede vi oven på spartlingen.

 

Det kommer meget an på hvad du vil have op og hvordan tapetet sidder. Hvis du vil have savsmuldstapet op er det som regel nok at skrabespartle ovenpå og så sætte noget nyt op. Hvis tapeten sidder godt fast. Hvis det er filt. Ville jeg nok anbefale at fjerne tapetet uanset medmindre det sidder meget godt fast. Hvis du beslutter dig for ikke at rive det ned så må du ikke afsløre bagpapiret da det buler når det bliver fugtigt. 

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Spartel og filt ovenpå savsmuldstapet bliver noget klyt. Tapetet svulmer op når spartelen gør den våd og du skal bruge uendelige mængder for at få alle de bølger væk.

Tapetafdamper, af med det gamle til fast bund, spartel, slib, spartel, slib, forankringsgrunder, filt, vævfylder, maling, maling.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også