Loftudtag og dæmper - ophængningsproblemer

Hej - er ny i forummet, men har læst mange indlæg ...
Jeg har hængt en ny lampe op i et traditionelt loftudtag med fire skrueterminaler: jord (bruges ikke), 0 (blå), fase (brun) og M1 (rød).
Før hang der en anden lampe, og nu har jeg så skiftet ledning og lampe og sat blå til blå (altså 0) og brun fra lampen til rød/M1, som jeg antager er tændledning.Tidligere hang der to lamper, hvorfra der stadig hang nogle stumper ledning, som jeg tog af.
Problemet er, at der ikke var problemer med tænding og slukning af lampe før, men nu, hvor den nye lampe er monteret, tænder den ikke med ovennævnte opsætning. Ved forbinding til fase lyser den naturligvis hele tiden, men ved forbinding til M1/rød lyser den ikke.
Jeg har mao fulgt standardproceduren, men er kommet til at tænke på, om problemet kan skyldes, at lampestedet er forbundet til en drejelysdæmper? Hvordan kan det påvirke?
Håber på lidt hjælp - de grå hår bliver flere og flere!

kgram
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken pære er der i den ny lampe LED eller glødelampe, og hvilken lysdæmper er det?

fase
Pæren er en 6w LED, så vidt jeg lige kan se. Den er testet og virker. Dæmperen er en ældre drejedæmper til glødepærer, 60 - 180 W. Jeg har selvfølgelig tænkt på, om den kan bruges til LED på kun 6W, men så vidt jeg husker, sad samme pære i den gamle lampe, og dæmperen virkede på den (godt nok ikke perfekt, men der var lys). Kan jeg afmontere dæmperen, som hænger i en ledning fra et separat vægudtag, ved bare at åbne udtaget og tage ledningerne fra, eller skal der så forbindes noget i udtaget?


kgram
Det er tvivlsomt om dæmperen har virket i den gamle lampe. Du skriver, at lampen virker, når du forbinder til fase, så lampen må være OK
Hvis der er en afbryder udover lysdæmperen, kan du demontere lysdæmperen og forbinde et kort stykke ledning til de to klemmer, som lysdæmperen var forbundet til. 

fase
Tak for svar - men jo, den gamle lampe virkede med dæmperen. Kan godt se, det lyder usandsynligt ...
Jeg skal lige være helt sikker: når du skriver, at jeg skal forbinde et stykke ledning til de to klemmer, som lysdæmperen nu er forbundet til, taler vi om klemmerne i det udtag, hvor lysdæmperen hænger, ikke sandt?

kgram
Her så bagsiden af dæmperudtaget. Hvilke ledninger skal forbindes?

kgram
Jeg går ud fra, at den røde er den samme, der ender i M1 i loftsudtaget. Er den hvide så fasen, der er forbundet med den røde med den korte blå? Men igen: hvilke to skal jeg sætte sammen?

kgram
Når jeg forstørrer fotoet, kan jeg se, at den hvide og den grå også er forbundet af en kort brun, så nu er jeg nok lige lidt mere forvirret!

kgram
Hvis hvid er fase, som det vel ofte var tilfældet tidligere, grå er nul, og rød er forbundet med M1 i loftsudtaget, burde det vel være nok at fjerne den korte brune mellem hvid og grå??

kgram
Hvordan ser dæmperen ud på bagsiden.

fase
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også