grov overflade gipsvæg - hvordan

hej alle sammen,

Min kælder er af lecablokke og de er pudset (groft) og malet hvidt, og fremgår som rå/grov. Jeg har dog en lille gipsvæg (væg til toilet hvor døren siden). Der er oprindelig sat filt på, men vi vil gerne lave så det ligner andre vægge i kælderen. Hvordan kan jeg behandle gipsvæggen så den fremstår grov/rå. Jeg har erfaring med spartling af gipsvægge, og hvordan man får dem til at se perfekt ud, jeg er bare i tvivl hvordan man får noget til hæfte fast på gipsvæggen, Skal jeg bare bruge noget hæftemørtel eller cementpuds?

Startede som bygherre, blev til medbygger og til sidst selvbygger.... 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge fliselim. Har selv lavet det på et toilet hvor vi ville have lidt mere spil end en glat flade
Almindelig fliselim blandes lidt tyndere end normalt. Lægges på med en spartel og køres over med en malerulle. Bland nok fra starten da selv lille forskel i blandingen vil give forskel i udseendet. Hvis du synes at der er for mange skarpe toppe kan du slibe lidt inden maling.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvad med noget strukturmaling altså maling med sand i. Det skulle give en lignende overflade også er du færdig i en arbejdsgang istedet for først at skulle pudse også male 

Ask
Tak for råd, jeg fik talt tilfældigt med en, som også forslog strukturmaling - men bare almindelig maling med sand, dvs. man selv smider sand ind, så kan man prøve sig frem til den struktur man vil have. Det står på i næste weekend 

Startede som bygherre, blev til medbygger og til sidst selvbygger.... 
Vi har sandmalet et stort område:
prøv først med alm rødt sand, der er Harper fri for sten. Det skal være rimeligt tørt.
hæld 1/4 liter billig hvid vægmaling op og tilsæt sand. Pensel det på et stykke pap og vurder strukturen. Mere sand, feks. Når du har blandingsforholdet, blander du 5 eller 10 liter billig vægmaling med sand.
påfør væggen med en kalkkost blandingen og stryg det look du vil have med kosten.
lad det tørre helt og giv derefter 2 lag ekstra god vægmaling i den glans du ønsker.
vores har holdt i køkken, spiseafdeling og natgang i 14 år.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også