Gulvvarme og trægulv ovenpå terrændæk - opbygning

I forbindelse med udskiftning af køkken i 70'er villa, skal vi skifte gulv og ved samme lejlighed ønsker vi at etablere gulvvarme.
Jeg har nu fjernet det gamle gulv og har som forventet nu fundet et betondæk under fugtspærre, strøer og 50-75 mm mineraluld. I følge det tegningsmateriale jeg kan finde, så består terrændækket af et kapillarbrydende lag på 150 mm singels og herover 100 mm beton.

Da det kun drejer sig om køkkenet på ca 10% af boligens samlede areal er det ikke i nærheden af at være rentabelt at opbryde dette og etablere nyt, og jeg ønsker derfor at etablere gulvet inden for de eksisterende rammer.. Der er ca 140 mm fra betondæk til toppen af det kommende trægulv.
Betongulvet er helt tørt og føles rimelig lunt.

Jeg forestillede mig umiddelbart at opbygge det således:
1. fugtspærre
2. opklodsede strøer
3. så meget isolering der kan være (ca 80 mm)
4. 25 mm gulvvarmeplade med spor og fordelingsplader i
5. 12 mm spånplade
6. 14 mm limet trægulv

Jeg er dog i tvivl om jeg risikerer kondens med denne opbygning og hellere bør lægge dampspærre lige over isoleringen? Eller skal jeg sikre nogle centimeters luft mellem isolering og spånplade?
Hvad er den bedste måde at løse dette på?
Umiddelbart havde jeg forestillet mig god gammeldags mineraluld, men hvad med alternative produkter som f.eks. Kingspan? Eller Nordic Floorheatings XPS plader?

Håber der er nogle kloge hoveder, der kan hjælpe mig i den rigtige retning..!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt ville jeg ikke være glad for en løsning, hvor du spærrer organisk materiale som træ inde mellem et betongulv og en fugtspærre.

Du kan overveje en løsning med trykfast isolering direkte på betonen (evt. højtydende, som f.eks. Kingspan, som du selv foreslår). Derpå varmefordelingsplader med isolering (f.eks. Roth EPS 30), der kan ligge direkte på første lag isolering. Så gulv. Imellem varmefordelingsplader og gulv, kan du evt. lægge en diffusionstæt dug.

Den løsning forudsætter et rimelig plant betongulv. Måske skal du smide noget selvnivellerende ud først.

Det er en fugtspærre der skal placeres, for at fugt fra betondækket ikke trænger op i opklodsning, strøer og isolering. Det er ikke en dampspærre der skal forhindre, at fugt fra boligen når ud i din konstruktion. Derfor skal den placeres lige over betonen. 
Løsningen med EPS/Kingspan giver væsentlig bedre isolering + ingen organiske materialer hvor man ikke kan se dem.
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis