Lysdæmpning med fjedertryk og kiprelæ

Hej alle.

Jeg har en dobbelt afbryder som skal styre baggrundbelysningen på et spejl på den ene tangent og den anden skal have monteret en fjeder for at give signal til en Eltako lysdæmper på loftet som skal gøre det muligt at dæmpe loftbelysningen som består af 15 spots (4.5 w led)
Jeg er dog kommet lidt i tvivl om hvordan det nu lige skal gøres nemmest.

- Fra kontakt til lampeudtag kan jeg trække de kabler jeg vil til som nu et 16 mm rillerør tillader.
- Jeg går udfra at der skal et 5 leder 1,5 kvd kabel fra lampeudtag op til lysdæmperen på loftet.
- Jeg går også udfra at spotkablet skal føres direkte op på loftet til lysdæmperen.

Er det ikke den korrekte fremgangsmåde mht. trækning af kablerne?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg behøver vel ikke den sædvanlige og røvsyge kommentar: "Husk, at det ikke er alle ting en lægmand må udføre", vel? ;)

Du kan trække et 5G1,5 fra afbryder til lampeudtag.
5G1,5 fra lampeudtag til lysdæmper.
Spotkabel(90 graders 3G1,5) direkte i lampeudtag.

På den måde har du alle samlingerne i lampeudtaget - hvis der altså er plads til det. Men i en PL-dåse burde det ikke være et problem.

smartiphy.dk
Bare rolig  - jeg har nogle der kommer og godkender samt spænder det hele til - men lofterne skal op imorgen aften  

Grunden er at der er ved at være fyldt op i "PL Dåsen" (der går flere stikkontakt til PL-dåsen - og synes ikke de "fuglereder" i PL dåsen er særlig optimale. Så ville egentlig gerne have haft tilgangen fra HPFI relæet samlet i relætavlen på loftet sammen med spotkablet. Så skal der vel kun trækkes 5G1,5 ned til lampeudtaget hvor den ene ledning bliver impulsgiveren (forbundet i PL-dåsen til fjedre trykket?)
Du skal ikke trække kabel i dit 16 mm rør. Det får du aldrig i. 3 ledninger fra PL dåsen og til din dobbelte afbryder er nok (fase, tændledning til spejl samt en ledning til lysdæmper).

fase
Det afhænger også lidt af, hvor du f.eks. har fast fase henne og hvordan dine trækmuligheder er. For du kan helt udelade at runde PL-dåsen, hvis dine trækmuligheder tillader det.

Du skal bruge:
Fast fase i afbryderen
Én tændledning til spejl(M1)
Én tændledning til spots(M2)
Afhængig af lysdæmpermodel, så skal du bruge L, N, M1, M2 på loftet.
Jord skal du bruge ved stikkontakt, spots, spejl hvis der er tilslutningsmulighed for det.

Så hvis du har fast fase ved afbryder og mulighed for samme fase på loft, så kan du faktisk nøjes med 2 ledninger fra afbryder og direkte til loft(M1+M2) samt spotkabel direkte til loft. Håber det giver mening - ellers må du sende nogle billeder og så kan jeg måske tegne og forklare lidt.

Jeg har altid trukket det størst mulige kabel, så kunden har haft flere muligheder.

smartiphy.dk
 Man kan undgå at pl dåsen bliver som en fuglerede, det gøres ved at kabler føres imellem stikkontakter og så kun kabel ned der hvor stikkontakt strengen begynder. Det kan sagtens køre videre fra rum til rum. Men ellers er det jo kun i forbindelse med at udtaget monteres at det ser lidt forvirrende ud. Når først alle 4-5 jord , fase og nulledere er sat i så ser det jo rimelig simpel ud.
Det er faktisk være efter min mening at have for mange mellem og tændledninger i tavlen. De skal monteres i faste klemmer og det er gruppetavler ikke så gode til at have plads til, når der også skal være dækket af over klemmerne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er korrekt med videresløfningen fra kontakt til kontakt at dette er det bedste man kan gøre. Jeg er ved at lægge sidste hånd på en inddragelse af en garage til beboelse og der er forsatsvægge og en allerede eksisterende elinstallation i rillerør i det oprindelige murværk i 2 sider af rummet. Derfor blev det løsningen med kontakterne til pldåsen.

Jeg har mulighed for at trække et kabel fra gruppetavlen til loftet.
Dette kabel kunne jeg trække til tavlen(monteret på spær) hvorpå Lysdæmper relæet sidder. Så har jeg jo nul/fast fase/jord/2 tændledninger.
Dernæst vil jeg føre et 5 leder kabel fra lysdæmperen ned til PL dåsen. 
Og op til denne tavle vil jeg også føre spots kablet.
Fasen fra spots kablet bliver spændt sammen med en af tændledningerne i lampeudtaget som så bliver spændt sammen med tændledningen fra fjedertrykket.
Giver det mening?

Jeg tænker at det bliver en eltako Lys dæmper til led da jeg synes det fungerer godt i vores anden del af huset
Psyzo skrev : Fasen fra spots kablet bliver spændt sammen med en af tændledningerne i lampeudtaget som så bliver spændt sammen med tændledningen fra fjedertrykket.
Giver det mening?

Nej det giver slet ingen mening.
Når du skal have den samme afbryder til både at tænde spejl og give styre signal til lysdæmper så ledninger igennem lampeudtag.
Tænd ledning til spot skal i lysdæmper udgang. Kan være grå i kabel
Fase ( bør være brun ) skal i afbryder med fjeder
og styreledning ( kan være grå ) fra den anden side af denne afbryder skal i lysdæmper indgang,
Tændledning til spejl skal til lampeudtag kan være sort i kabel / rør
Nulledning ( skal være lyseblå ) skal både i udtag, til spot og på eltako dæmper.
Jordledning samles / monteres i diverse dåser skal være gul / grøn
Så er der et eller andet med en lus til nullen på eltako så vidt jeg husker.
Men hvis du som du skriver trækker kabler så kommer der nogen som kan få det til at virke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar - beklager dog hvis jeg ikke helt har udtrykt mig korrekt.

Problemet er at hvis elektrikeren skal ud at køre (hvilket han er rigtig god til) så kommer der lige en servicevognsregning ind af døren. Aftalen var at jeg trækker kablerne og han spænder til. Derfor ville jeg gøre det nemmest muligt.

For at udtrykke mig mere nøjagtigt:

Fra min forfradåse (3,5 modul) i væggen ved indgangen til badeværelset har jeg i det ene 1 modul et rillerør som fører til PL dåsen i loft i badeværelset. Her har jeg trukket 5 ledninger (blå, brun, jord, grå og hvid)

Fra PL dåsen på badeværelset er der et rillerør som fører til forfradåse bagved spejlet og herfra videre til 2 forfradåser ved vasken. (her er der trukket 4 kabler - blå, brun, jord og grå). Lad os så sige at den grå er tændledningen til spejlet.

Så er der jo en hvid ledning tilbage fra forfradåsen til PL dåsen - og denne skal vel være signal giveren til lysdæmperen?

Hernæst lyder mit spørgsmål så på:
1. Dampspærren er sat op og loftet klar til montering. Forskallingen sidder under dampspærren.
2. Downlight kablet er trukket under dampspærren men over forskallingen.
3. Den vindtætte PL dåse er monteret over dampspærren

Jeg har fri adgang til at trække fase,nul og jord fra min gruppetavle - og jeg havde egentlig også tænkt mig at det nye beboelse skulle køre på sin egen gruppe (badeværelse på 12 kvm og et soveværelse på 18 kvm). Jeg går udfra at at lysdæmperen når den sidder på loftet skal monteres i feks. UG150-2 gruppetavle (det er de andre 2 lysdæmpere ihvertfald - men ledningerne hertil er lavet på de 2 nedenstående metoder - og tænker det er fordi at der i en af gruppetavlerne sidder 2 lysdæmpere som tænder lyset i køkkenet uafhængigt af hinanden)

Men jeg er i tvivl om man gerne må samle fase, nul og jord i sådan en gruppetavle fra hovedtavlen og videre til de nye rum (som man må i en membrandåse)?

Som jeg ser det har jeg vel 2 løsninger?
1. Føre et 5 leder kabel fra PL dåsen til gruppetavlen (med lysdæmperen) på loftet og føre downlight kablet ind i PL dåsen? 

2. Føre et 5 leder kabel fra PL dåsen til gruppetavlen (med lysdæmperen) på loftet samt føre downlight kablet derop også?

Når du har de farver, så retter du min opskrift så i stedet for sort bruger du hvid. Naturligvis en lille smule rodet da du så skal samle den hvide med den sorte hvor du har kabel men det er ok.
1 eller 2 Begge metoder er ok.
I det 5 leder kabel imellem pl dåse og tavle har du styreledning, tændledning til spot, fase nul og jord. så det passer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og man må gerne samle fase, nul og jord i tavlen hvori lysdæmperen sidder på loftet som i en membrandåse?
For så kan jeg lige så godt trække et 3G1,5 fra lysdæmpertavlen til den "reele" hovedgruppetavle som skal tilsluttes den nye beboelse sikringsgruppe?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis