Pladskrav i el-dåser

Hvilke krav stilles til højeste antal ledningsender ind og ud af indmuringsdåser ?
1 modul LK dåsen af den gamle type er godkendt til højst 10 styk ind og ud af dåsen, uanset indsatsen, der bliver monteret
og 1 modul dåsen LK Air er godkendt til 15 styk ledningsender, men højeste antal er stadigvæk 10 ledningsender, hvis der monteres et lampeudtag i dåsen, selv om er er mere plads i en Air dåse end der er i den gamle type dåse.
spørgsmålet er: passer det ?
og
Hvor mange ledningsender er så tilladt fra et 2 modul indmurings underlag af den gamle type og af LK Air typen i begge to tilfælde med og uden en LK lampeudtags indsats ?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det ikke kun et spørgsmål om, hvor mange ledningsender, der er tilladt, men et spørgsmål om, hvad der i praksis er formålstjenligt. Så hvis du kommer med en tegning over den påtænkte installation, skal du nok få et svar på, om det er formålstjenligt, at udføre den på den tiltænkte måde. Du skal tænke på at der i afbrydere og stikkontakter kun er plads til to ender i hver klemme. Det giver i en stikkontakt maks. 6 ender.

fase
mfrost skrev den 06-01-2020 17:54:03

og så lige et lille indspark det er på ingen måder ulovligt med flere end de tal du nævner, men det er fabrikantens anvisninger der gælder, altså er det ikke lov.... måske fluekne.... men lov nej

 Jeg er med på at loven ikke nævner et bestemt antal ledninger/kabler. Men den siger til gengæld at fabrikantens anvisninger skal følges. Og når fabrikantens anvisninger så angivwr et maxtal. Så er den skid vel slået. Kneppende fluer eller ej.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg kan ikke finde oplysninger om 2 modul Air dåsen, der angiver fabrikantens anvisninger om højeste antal lednings ender bortset fra oplysning om 1 modul dåsens max antal lednings ender
Er det i praksis fornuftigt at samle 11 – 12 lednings ender i de faste klemmer på afbrydere og stik i en 2 modul Air dåse eller 2 stk sammenkoblede 1 modul dåser? Der er også plads til afbrydere i dåserne.
Er det tilladt at samle og forlænge 1.5 mm2 ledere med samlemuffer, hvis det foretages i underlaget, og ikke som en skjult samling ?
Jeg kan forsøge at beskrive mit forslag i en tegning
Kan der sættes flere udløbs rosetter op mellem U og D?
Der er 5 ledere. Derfor krydses kontakt A og ikke D

Tak for hjælpen
Åh undskyld. Jeg tror lampen skal sættes på stækningen mellem A og X
Næh det var, tror jeg nok, rigtigt alligevel. Lampen skal ikke krydses med
Er de to tegninger et billede af det samme. Hvad laver de to ledninger Lind og Lud samt Mud og Mind? Din tegning ligner en korrespondance med krydsning, som i øvrigt er forkert forbundet. Er B en stikkontakt? Hvorfor er der en femleder ind i A? Hvis det er forsyning, er en treleder nok.

fase
Tak
De 2 billeder forestiller den samme opstilling.
De to henvisninger til spænding og mellemleder ind og ud af krydset X er ikke ledninger, det er henvisninger, jeg har ikke sat pilespidser på stregerne, så undskyld.

Hvor er fejlen i forbindelsen af denne B korrespondance med kryds?

B kan godt være en stikkontakt eller andet med 5 ledere Der er spænding, nul og jordforbindelse fra B, men der kommer ikke flere end 5 ledere ind i B. Ud af A er der 1 leder mere end 5, da A bliver krydset og ikke B bliver krydset, som det måske er normalt, men hvis B bliver krydset, kan der ikke sættes belysning op, hvor det er vist i nærheder af B.
Der tændes lys ved A, ved krydset X er der en dør, så pladsen til X er givet og kan ikke flyttes, og ved udgangen slukkes lyset igen, og omvendt den anden vej.
Der skal være mulighed for nogle flere udløbsrosetter med lamper før D til belysningen i en lang korridor før udgangen ved B.
Jeg kan godt tegne det igen, hvis det ønskes.

Normalt kører man alle ledninger op igennem lampesteder og ikke fra A -> X da de naturligt sidder langt fra hinanden. Der skal så gå 1 leder ( mellemledning ) igennem fra  1 i A til 4 i D
Uden krydsning skal der fase i begge korrespondance og tændledning til alle lamper går også i begge korrespondancer.
Jeg bruger dine numre i nederste tegning.
Når så der monteres krydsnings afbryder sættes denne ind på de 2 altså tændledning og fase.
Da du i forvejen har fasen ved A ville det være naturlig at bruge den der og du kan nøjes med 5 leder derfra og til 1. lampe Fase i 2 - nul - jord - Mellemledning i 1 - tændledning i 3
Så kører 5 leder igennem en eller flere lampesteder indtil du når tæt på krydsnings afbryder.
Her Kører fase og tændledning ned på henholdsvis 7 og 9
Der kommer så yderligere 2 ledninger op fra 8 og 10 som skal med hen til den sidste korrespondance.
Er der flere lampesteder inden man går ned til sidste korrespondance D så skal der her bruges 7 ledere fase - nul - jord - tændledning - mellemledning fra A og de 2 fra X
Fra sidste lampested kan man nøjes med 3 leder ned til D
Mellemleder fra A skal så i 4
Ønsker du at have stikkontakt ved D så skal der 6 ledere ned her.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis