Gulvvarme i klaplag

Hej

Et par år inden jeg købte huset, havde de vandskade i bryggers og fik det lavet. Men det ser ud til, de bare har hældt 10cm beton direkte på undergulvet (som også er beton) og så et klaplag ovenpå. Klaplaget hæfter ikke til betonen nedenunder, der hvor jeg har hakket i det, så det skal jeg nok få fjernet.

Senere på året, skal jeg til at renovere bryggers og gang. Det skal jeg for at få lagt gulvvarmen til de andre rum, i gulvet. Jeg har lige nu et par rum som er blevet renoveret og gjort klar til gulvvarmen, det er bare ikke sluttet til endnu. Jeg har sådan set opgivet at hakke hele gulvet op, nu hvor de bare har smidt alt det beton ud over, men det er min plan at fjerne klaplaget (5cm inkl. klinker) og skære nogle riller til gulvvarmen til de rum der mangler, så der er plads til at isolere rørene og få dem længere ned. Der kommer så klaplag og klinker på igen bagefter

Der hvor jeg kommer i tvivl er nu ved gulvvarmen i bryggers.
Jeg har overvejet også at fræse nogle riller til gulvvarmen derude, men der er problemet at jeg ved der går nogle vandrør i gulvet, men har ingen anelse om hvor de går.

Så spørgsmålet går på:
1. I bryggers bliver det kun små 70cm brede jeg skal varme op, da der er skabe på begge sider.
kan jeg slippe afsted med kun at skære en rille frem og en tilbage, uden at halvdelen af gulvet stadig er koldt? Eller bør jeg lave 4 riller med det samme (grønne eller blå streger).

2. Hvis det ender med at jeg finder vandrørene og skærer nogle riller til gulvvarmen, er det så nok at de kommer til at ligge lige under klaplaget eller er det bedre at droppe det og så finde en løsning med en lille radiator?

3. Er det noget problem med at de andre rør (isoleret) til de andre rum, kun ligger under klaplaget?

Andre tips eller ideer modtages selvfølgelig også.


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tillader lige at rette dig lidt i termer omkring gulv opbygning.
Nederste lag beton hedder klaplag. Det kommer af at man ikke skal rette det mere af end nogle klap med en skovl. Ovenpå dette kommer pudslaget som ofte er 3.5 cm tyk. Det er så rettet af med vaterpas og med fald og alt det fine. Der på fliser.
Du kan godt have de isolerede rør til andre rum ligge øverst i dit gulv, og det vil stadig lune lidt på gulvet. Men at lave egentlig gulvvarme uden at sikre sig isolering i den rette dybde er simpelthen både skidt for varmeregning og ikke tilladt.
Jeg ville under alle omstændigheder hugge hele gulvet op, grave ned og isolere og så støbe beton igen med gulvvarme. Så kan rørene til andre rum ligge nede under beton. Altså i den øverste del af isolering.
Samtidig kunne du måske få lidt mere plads ved at få ryddet op i de rør der ses synlige nederst til venstre.
De 2 rør der sidder længst væk er tydelig på vej ind imod muren, så dem kommer du ikke til at slås med under ophugning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er isoleret under det sidste beton lag, godt nok ikke 300mm, men vil ikke hive det hele op kun pga. det. Det bliver flere m3 beton bare for det lille rum hvis jeg skal helt derned. Så vil jeg næsten hellere bare lade det være og smække radiator op :D ellers overlever jeg aldrig at lave det selv

Og rørene der roder, det er også meningen de kommer væk, når jeg går i gang derude. Der kommer et skab til alt varme lige over hvor de er, så rørene får lov at komme op af gulvet og så bare ende der :)

 

ev elmand skrev den 06-01-2020 19:45:59
Efter lige at være kommet mig over første chok omkring at skulle hakke alt op, tænker jeg, jeg vil prøve i et hjørne først og se hvor svært det er. Da jeg fik fjernvarme lagt ind, brugte de en del tid bare for at få det igennem gulvet. Jeg står med det selv, så det skal være lidt overkommeligt, men det skal også være i orden selvfølgelig, ellers vil jeg hellere bare "nøjes" med radiator. I øjeblikket er der ingen varme derude, så alt vil være bedre :) så takker for svaret.

Rørene til de andre rum, bliver så i hvert fald lagt i gulvet og så kan jeg til den tid undersøge om gulvvarme vil være muligt i resten

 


 

Radiatorer er også en god løsning hvis du så kan undgå at rode med gulvet. Det er kun ved valg af gulvvarme at jeg synes at det er et must at isolere helt ned.
Og du skal da helst ikke gå død midt i det hele, for når først du er i gang så har du jo også en opgave med at vaskemaskine skal midlertidig stå et andet sted og måske andre udfordringer. Så den sag ville jeg da vente til foråret kommer, da jeg på vasketøjs kurven kan se at der bor mennesker i huset.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis