Fæhår eller paktape?

Jeg vil høre om der er nogen der har erfaringer med samling af metalrør til radiatorer o.l.

Er paktape (plastic) eller fæhår med fedt bedst for at gevindsamlingerne bliver (og forbliver) tætte.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Glem paktape... det holder ikke ordentligt..

"Fæhår" (pakgarn/pakkegarn) og noget ordentligt grafitfedt (eller hvad det hedder) - det holder.

Mvh ThomasB
Hej igen..

Først garn - et ordentligt lag, men ikke så meget at du ikke kan skrue røret på. Dernæst fedter du det til, så garnet kan holde sig selv - ikke voldsomt meget. Til sidst på med røret..

Mvh ThomasB
Thomas - min Mester - tak! tongue
Citat fra ThomasB

Hej igen..

Først garn - et ordentligt lag, men ikke så meget at du ikke kan skrue røret på. Dernæst fedter du det til, så garnet kan holde sig selv - ikke voldsomt meget. Til sidst på med røret..

Mvh ThomasB


Hej ThomasB. & sunajsen

bare for en ordenskyld, ja så hedder det pakgarn og paksalve :lol: :wink:

fæhår er noget helt andet som bruges til at blande i mørtel til fugning omkring vinduer bl.a :wink:

mvh.milton
Annonce
Jeg snører nu først paksalve. dernæst pakgarn.
MEN: Hvilken vej skal det snoes?

klassikeren
Hej smile

Jeg har lige fundet to typer salve frem. (Unipak og Multipak)
På den ene står der at man skal putte salven på først, og på den anden at den skal på til sidst.

Der står også at fordelen ved pakgarn i forhold til paktape, er at man ved garn kan dreje røret lidt tilbage, uden det bliver utæt. (det kan man ikke ved tape)

Garnet skal samme vej som gevindet - altså skal man forestille sig at man drejer garnet på gevindet.

Mvh ThomasB
Ubetinget pakgarn og paksalve! Du kan godt være heldig at lave en tæt samling med tape, men som ThomasB skriver, så kan du være 100 % sikker på, at den bliver utæt, hvis du har brug for at justere lidt!

Med hensyn til retning og rækkefølge skal garnet ligge, så det bliver strammet, når du skruer gevindet i (set fra enden af røret skal du sno garnet med uret, vist nok det samme ThomasB skriver) - hvis du gør det forkert vil garnet formodentlig blive drejer af, når du samler rørene. Jeg giver altid gevindet salve først, og så bruger jeg hele tiden salve til at holde garnet på plads undervejs - det kan godt være, det bruger mere salve end nødvendigt, men det er jeg egentlig ligeglad med - det koster ikke alverden, og det er bedre end at opdage, at man har brugt for lidt smile

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Man kan udemærkede bruge paktape alle de steder hvor man ellers bruger pakgarn. Begge metoder kræver at man ikke drejer baglæns når man først har samlet rør eller hvad det måtte være af hensyn til tæthed. hvis man har problemer med at få paktape til at blive tæt, er det en god ide lige at "rive" gevindet op med en nedstrygerklinge, derved bliver det lidt ujævnt og holder på tapen.

Ellers er reglen at man kommer begge del på i samme retning som man skruer gevinderne sammen.

Mvh

Peter

<p>Peter Madsen</p>
Og det er da vist altid højre om uanset om man står mod røret eller med røret. Sidder man inde i røret med ryggen til, skal det højre om, og kun hvis man sidder derinde med front mod det der skal skrues på skal man venstre om - det var næsten en gåde men sand :lol:

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis