Bordplade buer

Jeg har et bord af kanstanje træ 6 cm tyk der buer meget.. Jeg har før læst at man kunne lægge det på et betongulv, så ville fugten fra betongulvet gøre arbejdet, men gælder det også SÅ tyk plade ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du målt fugt indholdet i pladen. 
tror desværre ikke at det er nok til at få det ned til det optimale % indhold. som jeg læser det på flere forskellige steder så bliver pladerne tørret i ovne/tørreskabe. ellers skal det stå mange år og lufttørre.

når det er tørt nok skal det fræses fladt igen 
1000 tak Micko
ja det kan du godt. 
Hvis dit træ buer kunne det jo skyldes at der ikke er lavet en sarg under pladen.
Mange tror at fordi pladen er tyk så behøver man ikke en sarg, men jordens tiltrækningskraft virker ligegyldigt hvor tyk en plade du vælger, for jo tykkere plade jo større vægt  
Prøv at se på dine bogreoler... er hylden over 30-40cm bred og den kun er understøttet i enderne, vil den med tiden "trække sydpå", og det er ligegyldigt hvor tyk den er. Men hvis den er fastgjort på 3 sider så er nedbøjningen minimal.

Men hvis træet ikke er ordenligt tørt, vil det slå sig eller der opstår svindrevner. Træet skal have en fugtighed på under 8 % før det kan bruges til møbler.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis