Lister på gearingssav

Hej med jer

Jeg skal til at skære voldsomt mange lister i smig på gearingssav... Fodlister, fejlister og forkant lister hovedsageligt.
Jeg vælger dem i Primo Plast og bruger en fintandet ny træklinge.

Har i nogle tips til flotte samlinger?
Jeg har en plan om at prøve at kippe saven i stedet for gearing..
Hvordan gør de som til dagligt monterer lister? 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fodlister behøver man ikke at skære i fuld gering. Der er en artikel om det her på siden. Man laver såkaldt snydegering selv om der ikke er det mindste snyd i det. Men det er den bedste måde at få det til sidde pænt på.
LINK til artikkel Det er godt nok på almue lister men det er meget nemmere på glatte fodlister.
De lange stykker sættes op hvor de skæres helt lige over. Det kortere stykke der skal ind på i hjørnet skæres også lige fra bunden og op til ca. 3 mm fra toppen. Præcis hvor det skru begynder. Forinden har du skåret den i smig et stykke oppe fra og ned. Nu skærer du med stemmejern eller skarp kniv ind fra enden på sådan en måde at der netop sider en lille 45 grader skrå snip tilbage på toppen. Denne kan så gå ind over den anden fodliste. Så selv om dine vægge ikke er 100 % i vinkel eller fodliste kryber lidt så ses det ikke da den lilel snip stadig har noget hvidt under sig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis