Løsninger til tungt etageadskillelse

Hej

Vi skal til at bygge hus til sommer og jeg er i den forbindelse begyndt at sætte mig lidt ind i sagerne så jeg kan snakke med på byggemøder osv.

Hvilke muligheder er der for tunge etageadskillelser?

  • Massivt dæk støbt på stedet
  • Huldæk (betonelementer)
  • Massivt dæk (betonelementer)
  • andre?
Hvad er fordele og ulemper ved de enkelte dæk? Vi skal selvfølgelig have gulvvarme, hvilket vel er lettere at lave når der støbes på stedet? Hvad gør man for at det er muligt at sætte forskalling op i underetagen når der skal laves loftet? Skyder man noget fast med boltpistol eller? Nogen der kan sige noget om priser?

På forhånd tak

mvh Henrik

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du have tung adskillelse mellem stue og 1.sal?
Hvordan skal huset se ud og hvad skal det bygges af? 

Elektronikteknikeren
Et massivt betondæk transmitterer altså lyden glimrende.

Kunsten er at lave et flydende loft under dækket, som ikke er hårdt koblet til adskillelsen.

Jeg ville kigge på en adskillelse i træ, fyldt med stenuld. Gulvet laves svømmende på gulvgips eller strøer som er afkoblet til adskillelsen via dæmpere.

Loftet under adskillelse laves i fibergips på eget træskelet som kun hviler af på væggene, hvis muligt. 


Elektronikteknikeren
Tak for input, men jeg er ikke interesseret i et let etagedæk. De håndværkere, arkitekter, ingeniører osv jeg har snakket med har alle anbefalet et tungt dæk. Kombineret med min egen erfaring er jeg derfor ikke interesseret i et let dæk :-)
Forstår godt ønsket om tungt dæk, - men hvis det var mig så ville jeg lave "let" gulvvarme oven på det.
Det regulerer meget hurtigere og giver i mine øjne meget bedre komfort.
Det gulvvarme jeg selv har er tungt (altså støbt) og det reguleres meget langsomt,.
Annonce
At selve gulvvarmen skal være "let" kan jeg langt bedre forhold mig til. Jeg skal dog have klinker i store dele af huset så jeg ved ikke om det kan lade sig gøre - hvor går "grænsen" for let/tung? :-)
Du skal bare have hul elementer med nedsænket loft nedenunder. Ovenpå kan det etableres et flamingo lag og derpå isoleres og laves et tyndt beton gulv med gulvvarme i. Det bliver typisk lavet af udenlandske håndværkere, det hedder vistnok neopixels gulv. Det er den model etage byggerier laves på også de dyre lejligheder til mange millioner

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Okay, det lyder mere rigtigt selvom jeg måske havde forventet at loftet på underetagen kunne klares med noget krydsforskalling - men det duer måske ikke?

Jeg skal have Troldtekt Design op i hele huset og derfor også i underetagen. Såfremt krydsforskalling ikke kan lade sig gøre tænker jeg at nedenstående er løsningen i underetagen?

https://www.youtube.com/watch?v=LgEtwfM418s
Faldt lige over denne løsning.

Leca Lyddæk

Det ser relativt nemt ud og koster heller ikke alverden.

Overser jeg noget? mvh Henrik
Hej Henrik
Ved betondæk er det ikke nødvendigt at kryds forskalle da man ikke er bundet af et bjælkelag. Men hvis det nedsænkes vil man reducere lydoverførslen yderligere. Du skal dog lave en økonomisk betragtning for jeg indtryk af at det du er på vej ud i kan blive noget kun bekosteligt at opføre, det fra en selv byggers øjne. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis