Løsninger til tungt etageadskillelse

Hej

Vi skal til at bygge hus til sommer og jeg er i den forbindelse begyndt at sætte mig lidt ind i sagerne så jeg kan snakke med på byggemøder osv.

Hvilke muligheder er der for tunge etageadskillelser?

  • Massivt dæk støbt på stedet
  • Huldæk (betonelementer)
  • Massivt dæk (betonelementer)
  • andre?
Hvad er fordele og ulemper ved de enkelte dæk? Vi skal selvfølgelig have gulvvarme, hvilket vel er lettere at lave når der støbes på stedet? Hvad gør man for at det er muligt at sætte forskalling op i underetagen når der skal laves loftet? Skyder man noget fast med boltpistol eller? Nogen der kan sige noget om priser?

På forhånd tak

mvh Henrik

Hej Vi skal til at bygge hus til sommer og jeg er... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den skal jeg lige have uddybet. Hvad er det du tænker kan blive bekosteligt? At lave nedsænket loft?
Det koster ikke særlig ekstra meget at nedsænke loftet. Men der imod og lave et betondæk i et almindeligt husbyggeri. Men det er jo udfra en en selvbygger vinkel. Det er klart billigere at lave etageadskillelsen i træ. Der med min omtale af prisen

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej.
Ift. At du vil udfører forskalling direkte på dækkonstruktionen hvor gør du så af føringsvejende for ventilation, el vand og kloak?
De spørgsmål du kommer med er ikke emner
Man normalt arbejder ud fra. Er der udført et udbud på sagen, så i har fået modtaget nogle tilbud. Er det hoved eller fagentreprise?
Eller menes der projekteringsmøder med arkitekt og ingeniør? 

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Som jeg skriver i det indledende indlæg forsøger jeg blot at blive klogere på projektet. Der kommer selvfølgelig fagfolk på ligesom arkitekten står for at lave et komplet sæt konstruktionstegninger der skal indhentes tilbud efter. Ydermere får jeg formentlig en byggerådgiver på til at stå for projektstyringen.

Men som med alle andre ting er der garanteret mange veje der fører til Rom og de er ikke alle lige gode eller dyre. Årsagen til mit indlæg var derfor at få afklaret nogle fordele og ulemper ved de forskellige typer af tungt etagedæk således jeg kan forholde mig kritisk til de løsninger jeg bliver præsenteret for.

Mvh Henrik
Vi bor i et nybygget 1,5 plans hus, og har støbt betondæk med indlagte gulvvarmeslanger. Under betondækket er der et bjælkelag på 25-35 cm (kan ikke huske det) hvor der er isolering, ledningsføring og slanger til ventilation. Der under forskalning og troldtekt. Vi hører kun lige svagt at nogen går oven på, ellers intet.

Vi gik bevidst efter at skulle have et betondæk, og ikke kun træ adskillelse, da vi skulle bygge.

Edit: Her er lige et billede fra tegningerne.
Annonce
@Karsten

Det var præcis sådan nogen information jeg gerne ville se :-). Det ser ud til at i har sat spær op, gulvspån på bjælkelaget og efterfølgende støbt ovenpå det - korrekt?

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan dette princip skal overføres til en funkisvilla. Det ville så kræve at der blev indlagt et bjælkelag i etageadskillensen som man kunne støbe på - er det normal praksis? Så kan man i min optik vel ligeså godt bruge et huldæk eller?

Mvh Henrik

Henrikhp skrev den 08-01-2020 11:40:56

@Karsten

Det var præcis sådan nogen information jeg gerne ville se :-). Det ser ud til at i har sat spær op, gulvspån på bjælkelaget og efterfølgende støbt ovenpå det - korrekt?

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan dette princip skal overføres til en funkisvilla. Det ville så kræve at der blev indlagt et bjælkelag i etageadskillensen som man kunne støbe på - er det normal praksis? Så kan man i min optik vel ligeså godt bruge et huldæk eller?

Mvh Henrik

 Ja næsten, spærene kom først op efter at betondækket var støbt :-)

Til Henrik
Du spørger meget ind til rækkefølge og måden man gør det på. For din egen skyld vil jeg råde dig til at interessere dig mere for resultatet da det ikke lyder til du skal udføre arbejdet. Det er mere overskueligt inde i hovedet og du får nemmere ved at holde fokus.
Men for at reducere trinstøj i en bygning er et betondæk med nedstroppet isoleret loft en rigtig god løsning. Hvordan det udføres vender vi tilbage til når du begynder og projektere dit hus. Der vil også være en masse andre ting og tage stilling til derfor pas på med at grave for dybt i detaljer på nuværende tidspunkt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg skal selv stå for opsætning af lofter, lægning af gulv osv. Jeg har mere eller mindre renoveret hele vores nuværende hus så det er i min optik en meget simpel opgave at smide klinker på eller sætte loft op (såfremt den pågældende løsning er tænkt med ind i konstruktionen). Baggrunden i mine spørgsmål er derfor at gøre det så nemt for mig selv som muligt når jeg skal i gang.

Iøvrigt er vi jo allesammen forskelligt indrettet. Når jeg kører projekter (både job og privat) bruger jeg rigtig meget tid på at sætte mig ind i tingene således der ikke dukker en masse uforudsete problemer og regninger op. Det har indtil nu vist sig at være en rigtig god fremgangsmåde for mig så den holder jeg nok fast i. Mine spørgsmål er dog ikke for at afdække detaljer, men mere for at høre hvilke muligheder for dæk der er. Arkitekterne vil formentlig blot vælge det de plejer når de laver konstruktionstegninger, så hvis der var en bedre/billigere løsning ville det være relevant at nævne inden de tegner....

Iøvrigt regner jeg meget stærkt med at få en projektleder til at styre projekt og håndværkere så jeg skal nok nå i mål, men som sagt syntes jeg det er spændende at sætte sig ind i og det gør det langt nemmere at kommunikere med de folk der er impliceret....

mvh Henrik
Af ren nysgerrighed 🙃
Hvor meget højere bliver huset end traditionelt bygge metode?
Mere om det ude fra kunne se lidt "sjovt" ud med højere vægge udvendigt. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis