Spartle samling mellem gipsvæg og garderobeskab af MDF

Jeg har et selvbygget garderobeskab lavet af 19 mm MDF-plader. Sidevæggen af garderobeskabet støder op til en gipsvæg bekældt med glasvæv. Hjørnet af gipsvæggen ser ud til at være forstærket med en stålprofil. Se vedhæftede fotos.

Jeg vil gerne spartle gipsvæggen og garderobeskabets sideplade "sammen" og beklæde med glasfilt, så det ligner en samlet flade. Jeg har tænkt mig at gøre sådan her:

  1. Hvis det gamle glasvæv på gipsvæggen sidder løst, fjerner jeg det først. 
  2. Så spartler jeg både gipsvæggen og MDF-pladen (som er malet) med letspartel medium. Samlingen mellem de to materialer forstærker jeg med armeringsnet, som jeg spartler ovenpå. Jeg har tidligere haft god erfaring med armeringsnet mellem to forskellige materialer.
  3. Så beklæder jeg hele den samlede overflade med glasfilt (med de sædvanlige trin: mikrodispers + vævklæber + filt + vævfylder + maling).

Vil denne fremgangsmåde lykkes? Eller kan der være udfordringer - fx at man ikke kan spartle letspartel på en malet MDF-plade?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror godt du kan lykkedes med det. Spørgsmålet er mere om det holder. Skabet vil let kunne komme til at bevæge sig mere end væggen.
Du kan evt supplere med nogle vinkelbeslag for at sikre, at skabet ikke bevæger sig for meget. Og så vildet være en god ide at matslibe. Ellers tror jeg du får problemer med vedhæftningen.

Held og lykke med det 

 

Jeg har generelt dårlige erfaringer med samlinger mellem to forskellige materialer der skal spartles og males, det revner på et tidspunkt. Men prøv, måske kan du få det til at lykkes. Enig med Aron, det skal stabiliseres så det ikke rykker sig når du lukker skabet eller kommer til at gå ind i det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Læg armeringsbånd i samlingen når du spartler som du siger og så burde det holde hvis der altså ikke er alt for meget bevægelse i skabet. Hvis mdf pladen er Helt glat burde du nok  køre noget sandpapir over det inden du spartler

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også